Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


BMW-diesel sætter fut i Toyota

Mellemklasse-stationcaren er rummelig i kabinen og byder på pæne 530 liters bagagerumsplads, som dog ikke matcher VW Golf, der har 610 liter.

BMW-diesel sætter fut i Toyota

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Toyota Auris fås nu med en 1,6 liters dieselmotor på 112 hk fra BMW. Den passer godt til bilen, som vi tester som stationcar.

Toyota Auris
Touring Sports 1,6 D-4D T2 ComfortTre stjerner ud af seks

Pris: 285.990 plus levering

Forbrug: 23,8 km/ l

CO2 per km: 108 g

Motor: 1,6 liters dieselmotor

Ydelse: 112 hk

Moment: 270 Nm/1.750-2.250 omdr.

Topfart: 195 km/ t.

0-100 km/ t.: 10,7 sek.

L/ B/ H: 460/ 176/ 149

 

Pålidelighed, komfort og en nærmest underspillet fremfærd. Det har i mange år været dyder for Toyota, hvor mellemklassemodellen Corolla, som skiftede navn til Auris, var hele mærkets dna kogt ned til den berømte bouillonterning.

De værdier holdes i hævd i Auris, der i denne generation stammer fra 2012, men har fået et facelift undervejs, og hvor de to dieselmotorer på 1,4 liter og 1,6 liter med 90 hk og 124 hk nu er udskiftet med en 1,6 liters motor på 112 hk, som Toyota har købt hos BMW. Den fås også til firmabilen Avensis, hvor den supplerer en større 2,0 liters version på 143 hk.

Vi tester stationcaren Auris Touring Sports med den 112 hk dieselmotor og mellemudstyret T2 Comfort, pris 285.990 kr. plus levering. Oveni kommer bl. a. navigationsanlæg og full LED-forlygter til 6.500 kr. og 10.000 kr.

Det er en bil, der rammer lige midt i målgruppen af børnefamilier, som kunne tænkes at bruge det 530 liter store bagagerum til alt fra barnevogne over cykler til langturspikpak. Her slår Auris' kantede former igennem og byder på regulær plads både i bagageafdelingen, bag rattet og på bagsæderne, hvor der er velvoksent albuerum.

Den nye, dynamiske dieselmotor med et moment på 279 Nm fra 1.750 til 2.250 omdrejninger spiller godt sammen med et krav om kraftoverskud til enhver lejlighed. Den opleves mere elastisk end den udgående 124 hk, som havde et større moment, men var mere tørstig og højlydt.

 

Fornuftigt valg

Vi er stadig et stykke fra den nyeste generation af motorer fra VW-koncernen, som er mere bløde i deres motorgang. Der er dog her også tale om et lidt ældre udviklingstrin af BMW-motorer, hvor den nyeste version i en 316d Touring har 116 hk og klarer 24,4 km/ l mod 23,8 i Auris Sports Tourer.

Opsætningen giver dog mening. På verdensplan sælger Toyota langt flere benzinbiler end dieseldrevne - derfor kan det ikke betale sig at udvikle dieselbrændere til Europa, hvor det giver mere mening at købe motorerne ude i byen. Herhjemme er dieselsalget samtidig faldet drastisk.

Hos Toyota kan du således også få den fine turbobenzinmotor på 116 hk, som klarer op til 20,8 km/ l, og som er et godt bud, hvis du kører få km. Hvis du kører længere stræk, kan den helstøbte hybridmodel, der på papiret klarer op til 28,6 km/ l og efterhånden er ret forfinet, være et alternativ. Hvis der står mange kilometer og lange feriestræk på programmet, falder blikket dog på dieseludgaven.

Og du behøver ikke at være ked af, at det er den mindste BMW-diesel, som er i programmet. Da vi sammenlignede de to i Avensis, oplevedes den mindste 1,6 liters diesel over for den 2,0 liters nemlig som den mest dynamiske af de to. Det kan om ikke andet være med til at sparke lidt liv i kludene på en bil som Auris stationcar, der først og fremmest udstråler snusfornuft som en bankmand af den gamle skole.

 

Komfortabel

På vejen er der ikke meget spændende over bilen, hvor undervognen er lagt an på det komfortable og først og fremmest skal stryge vejens buler ud, som en butler stryger skjorter, frem for kurvekørsel efter ideallinjer, mens styretøjet er præcist uden at være knivskarpt. Det gælder også gearkassen, der har lange vandringer.

Funktionelt er der ikke mange fingre at sætte på kabinens indretning. Det gælder dog ikke sæderne, hvor du foran sidder i nogle velvoksne, men let svampede puder, og hvor ryglænet desværre i bedste japanerstil kun kan indstilles i små hak og ikke trinløst glidende.

Toyota opgraderede for et par år siden multimediesystemet Touch 2, der har en syv tommer skærm. Den virker fint med klar grafik og logiske menuer, selv om du bliver irriteret over, at berøringstasterne ikke reagerer lige kvikt på fingertryk, især hvis du ikke rammer 100 procent præcist og med det rette tryk.

Apple CarPlay eller det kommende Android Auto er ikke en mulighed. Til gengæld er der cadeau til Toyota, for at en sikkerhedspakke med automatisk nødbremse, der virker op til 80 km/ t., automatisk linjevogter, der aflæser vejskilte, og automatisk op- og nedblænding er standard. Finishen i kabinen er i orden, og selv om kvalitetsoplevelsen ikke er på niveau med de bedste tyske konkurrenter, er vi ikke i tvivl om, at den er lige så langlivet og slidstærk som resten af bilen, hvor du får tre års garanti med i prisen mod to år hos de europæiske mærker.