Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Den moralske vinder udfordrer Årets Bil

Interiøret i Seat er overskueligt og ekstremt let at betjene. Men kvaliteten er ikke på niveau med Peugeot. Foto: Biltesteren

Den moralske vinder udfordrer Årets Bil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Løb følelserne af med juryen, da Peugeot 3008 blev Årets Bil i Danmark 2017 i stedet for Seat Ateca? Den franske crossover må i hvert fald slå hårdt fra sig, når den møder Seat i en rigtig test.

Fakta
Fem stjerner ud af seksSeat Ateca 1,4 TSI Style

Pris: 320.900 kr. plus lev.

Forbrug: 18,9 km/l

CO2 per km: 125 g

Motor: 1,4 benzinmotor med turbo

HK: 150 Nm: 250/1.500 o/min.

Topfart: 201 km/t.

0-100 km/t.: 8,5 sek.

 

 

Peugeot 3008 1,2 Active

Fem stjerner ud af seks

Pris: 313.990 kr. plus lev.

Forbrug: 19,6 km/l

CO2 per km: 117 g

Motor: 1,2 benzinmotor med turbo

HK: 130 Nm: 230/1.750 o/min.

Topfart: 188 km/t.

0-100 km/t.: 10,6 sek.

 

Dommen

Der er tale om de måske bedste suv'er i klassen omkring 300.000 kr. lige nu.

Kigger vi på den klassiske disciplin, er Seat Ateca det bedste køb, mens Peugeot især overbeviser med sin lækre kvalitet og spændende løsninger.

Derfor giver vi fem stjerner til dem begge.

Hvis biler kunne tale, ville Seat Ateca have skreget revanche!

For fire måneder siden deltog den spanske model i Årets Bil-kåringen herhjemme og blev kørt agterud af Peugeot 3008. Forinden var Ateca ellers blevet hyldet for stort set alle sine egenskaber, så vi besluttede at lave en ny test af de to biler for at se, om det i virkeligheden burde have været Seat, som løb med laurbærrene, eller om juryens begejstring for 3008 er mere end en overfladisk flirt.

Vi indskriver to biler til test: Peugeot stiller op som 3008 1,2 Active, altså med mindste benzinmotor og mellemudstyr til 313.990 kroner, der møder Seat Ateca 1,4 TSI Style til 320.900 kroner.

Medmindre du vil køre diesel, er det to af de mest oplagte varianter i programmet.

Vil du privatlease, har Peugeot en 3008, men det er en 1,6 diesel, mens Seat ikke er klar med privatleasing på Ateca endnu.

Inden vi starter op, skridter vi lige de to højbenede familiebiler af.

Glem politisk korrekt ammestuesnak om, at udseendet ikke er alt, og ægte skønhed kommer indefra. Designet er i højsædet, og her behøver ingen at skamme sig.

Seat Ateca ligner måske nok den sammenkogte ret, der ville komme ud af at hælde samtlige firehjulstrækkere i en gryde og lade dem koge en hel dag. Men der er fuld harmoni.

Her er Peugeot 3008 klart mere nytænkende, og man kan ikke beskylde de franske designere for at være kopister. Tværtimod så ligner bilen ingen andre på markedet.

Lækker Peugeot-instrumentering

Og der er ikke tale om kejserens nye klæder, tendensen fortsætter nemlig indvendigt.

Her er der fuld digital instrumentering og en stor farveskærm i midten, der sammen med et lille sportsrat og Peugeot-specialiteten med, at man skal kigge hen over rattet, sætter sit præg på bilen.

Her er stilen hos Seat langt mere underspillet og konservativ. Men du skal ikke skue hunden på håret, for alting fungerer og er på mange måder en mere intuitiv førerplads.

Finishen i 3008 virker bare federe. Særligt drejeknapperne til klimaanlægget, der klikker som kombinationslåsen på et dyrt pengeskab. De er faktisk svære at holde fingrene fra.

Selv dørsmækket har det rigtige, dybttonede dunk.

Ateca kører bedst

Men lad os komme ud at køre, og her slår Seat igen.

Spanierne lægger ikke skjul på, at Ateca er lavet til at køre i cirkler om konkurrenterne, og den indfrier umiddelbart løfterne.

Skal der køres hobbyrally på de små sogneveje, kan klassekammeraterne, heller ikke 3008, følge med.

Men også i det daglige, hvor der er en høj grad af letkørthed: Alt fra kobling, gear og styretøj fungerer nærmest perfekt.

Her kan 3008 ikke helt være med, selv om de mekaniske funktioner absolut er på et pænt niveau. Det samme gælder, hvis vejen bugter sig, så be'r Peugeoten i højere grad føreren om at sænke farten, for den er ikke skabt til sjov i gaden, selv om den bestemt er velkørende.

Ude på motorvejen er det mere jævnbyrdigt - begge er komfortabelt affjedret uden ligefrem at sætte nye standarder her.

Støjsvage er de minsandten også med en lille fordel til 3008.

Effektive motorer

Seat har dog en potentiel fordel, når vi kigger nærmere på motorerne.

Ateca har på papiret 1,4 liter, fire cylindre og 150 hk at gøre godt med, mens den trecylindrede 1,2 motor kun kaster 130 hk af sig i Peugeot.

På papiret ligner det en let sejr, men faktisk overrasker den friske Peugeot-motor ved at virke ganske kvik i praksis, selv om den eksempelvis næsten er to sekunder langsommere i en frisk spurt til 100 km/t.

Forbrugsmæssigt ligger Peugeot teoretisk en smule lavere, men i praksis er den firecylindrede erfaringsmæssigt lettere at få til at køre langt på literen. Under alle omstændigheder sparer man dog lidt på den grønne afgift ved at vælge den franske model.

Naturligvis er der også god plads i kabinerne, faktisk kan der godt sidde fem voksne på en kortere distance, og bagagerummene er stort set som i en praktisk stationcar, det er lidt større i Peugeot, som til gengæld har små vinduespartier, der gør kabinen lidt klaustrofobisk, især unger bagi har sværere ved at kigge ud.

Fornuftigt udstyr

Altså gode køreegenskaber, fornuftig plads og kraftoverskud.

Hvad kan man mere forlange?

Et gedigent udstyrsniveau, selvfølgelig, og her skuffer bilerne heller ikke.

Selvfølgelig er der klimaanlæg, alufælge, læderrat, parkeringssensor, farveskærm med Apple Carplay og Android Auto (kræver dog en full link-pakke i Seat til 3200 kroner) og automatisk nødbremse med om bord. Alt i alt et par fremragende biler, som dog også ligger i den høje ende af prisskalaen.

Her kan man med fordel kigge på de knap så gedigne og nye Nissan Qashqai og Renault Kadjar, som er op til 50.000 kroner billigere.

Konklusion

Målt på et nøgternt grundlag er Seat Ateca punkt for punkt en bedre pakke af teknik og køreegenskaber og får altså sin revanche.

Men vi forstår godt, hvorfor 3008 blev Årets Bil, for den er en vinder, når det gælder de mere følelsesladede punkter som design, førerplads og kvalitetsfornemmelse.