Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Den tyske bestseller bliver endnu mere effektiv

Der er kun sket diskrete ændringer udvendigt på den faceliftede VW Golf, hvor en let ændret front får modellen til at se lidt bredere ud. Foto: Thomas Hjortshøj

Den tyske bestseller bliver endnu mere effektiv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Facelift. Vi har kørt den nye Volkswagen Golf, der fås med en række nye teknologier og mere økonomiske motorer.

VW Golf 1,4 TSI 125 Comfortline
Pris: 263.995 kr. plus lev.Golf fra: 209.990 kr.

Forbrug: 19,2 km/l

Grøn ejerafg.: 600 kr. halvårl.

CO2 per km: 120 g

Motor: 1,4 benzinmotor med turbo

0-100 km/t.: 9,1 sek.

Topfart: 204 km/ t.

 

Dommen

Den faceliftede VW Golf har fået mere udstyr og først og fremmest en bedre skærm som standardudstyr. Det er dog en skam, at man skal vente flere måneder, før de nye 1,5 benzinmotorer er klar.

 

Kender du typen, der altid har tøjet siddende perfekt i de rigtige folder og et hjem, hvor en fotograf fra Bo Bedre roligt kan komme på uventet besøg? VW Golf er bilernes svar på sådan en type.

Imageværdien i den mellemstore folkevogn er højere end normalt i denne bilklasse, og Golf er notorisk en populær bil. Herhjemme står modellen for 17 pct. af det samlede salg. Derfor holder Volkswagen også stædigt fast i, at en Golf skal ligne en Golf.

Og det må man sige, at den faceliftede version gør. Du skal kigge godt efter for at kunne spotte forskellen, da Golf udvendigt kun har fået en diskret makeover med kølergrill, der har en tværgående kromliste på alle udgaver, undtagen basismodellen, en kofanger, der får fronten til at se lidt bredere ud, mens der er kommet nye forlygter med LED-dagskørelys. Nyt er det også, at man nu kan vælge full LED-lygter i stedet for xenon, som udgår. 

Større skærm er standard

Inden døre opgraderes alle berøringsskærmene, så den nuværende 6,5 tommer bliver til 8 tommer, endda med en front lavet af glas, og standard i selv den billigste version, mens dagens topmodel på 8 tommer bliver til en ekstra stor af slagsen på hele 9,2 tommer.

Her kan du i Golf som en af de første biler i verden styre skærmmenuerne med håndbevægelser. Den store skærm fås dog kun i forbindelse med navigation og koster godt 21.000 kr. ekstra.

Den nye Golf kan fås til priser fra 209.994 kr. plus levering for en 1,0 TSI Trendline med 85 hk benzinmotor og har et fornuftigt standardudstyr med bl.a. aircondition. De fleste vil sikkert vælge en 1,4 TSI-motor i Comfortline-versionen til 263.995 kr. og f.eks. har alufælge, multifunktionslæderrat, adaptiv fartpilot, komfortsæder og tågeforlygter med kurvelys. Stationcarmodellen er 15.000 kr. dyrere.

Golfen har nu også den nyeste automatiske nødbremse, der kan registrere fodgængere. Som storebror Passat vil Golfen nu kunne fås med en fuld digital TFT-instrumentering, hvor de centrale instrumenter er afløst af et display på 12,3 tommer. Det fås til 12.000 kr.

 

Ventetid på nye motorer

Til gengæld er to helt nye 1,5 benzinmotorer med hhv. 130 og 150 hk ikke klar endnu. Den nye 1,5 med 130 hk erstatter den kendte på 1,4 liter og 125 hk, som er klart den mest populære Golf-variant. Men det sker først til efteråret, mens den nye med 150 hk allerede er klar til juni. De kører begge lidt længere på literen, men var ikke til rådighed under testen.

Man skal nu heller ikke være ked af de kendte maskiner, der trækker effektivt og støjsvagt. Støjdæmpningen er en af Golfs chokoladesider, hvor kun en smule rullestøj fra grov asfalt finder vej til kabinen.

Det mindst interessante ved den nye Golf er pladsforholdene. For de er, som de kendes i dag, da vognen ikke er vokset. Men det skal køberne nu ikke være så kede af: Der er rigelig plads til fire voksne, og der er rum til at være høj i hatten.

Selvfølgelig er den mere rummelige stationcar også opdateret med de samme features. Den klassiske GTI har endda fået flere kræfter, og den 2,0 liters benzinmotor har nu 230 hk.

Den faceliftede Golf er lige blevet en tand bedre og er dermed fortsat klassens mr. Perfect.