Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Her er den elektriske Skoda

En høj crossover coupé i mellemklassen kan meget vel blive Skodas første helt rendyrkede elbil. Den kommer i 2020. Tegning: Skoda

Her er den elektriske Skoda

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Konceptbilen Vision E viser, hvad vej det tjekkiske VW-mærke vil gå i de kommende år, hvor fem elektriske Skodaer lanceres.

Skoda Vision E
Bilen, som har en elmotor på 225 kW eller 302 hk, ligger meget godt i tråd med de andre bebudede elbiler fra VW-koncernen, der ligesom denne byder på en rækkevidde, som hedder 500 km.

Det er mange år siden, at Skoda-vitserne blev skudt ned. Nu skal vi måske også til at pakke formuleringerne om let underspillet snusfornuft ned. De første tegninger af Skodas elektriske visioner for de kommende år er nemlig lige så spændstige som dem, premium-mærkerne lægger frem.

Det er modellen Vision E, der står på det kommende internationale motorshow i Shanghai, et klart bud på. Den 4,65 meter lange crossover coupé, der altså befinder sig i mellemklassen, ser nemlig ganske hip ud. Men med en akselafstand på hele 2,85 meter kan den udhules ganske godt og giver en ekstrem pladsudnyttelse - så det fornuftige er altså ikke glemt helt. Akselafstanden er endda længere end den netop introducerede Kodiaq.

Bilen, som har en elmotor på 225 kW eller 302 hk, ligger meget godt i tråd med de andre bebudede elbiler fra VW-koncernen, der ligesom denne byder på en rækkevidde, som hedder 500 km. Det er samme rækkevidde, som Volkswagens I. D. Concept, der allerede er vist, og som den nye Skoda deler platform og teknik med. Skoda forventer, at bilen kommer med forskellige rækkevidder, så kunderne selv kan prioritere, hvor meget ekstra lang rækkevidde betyder for dem, for lang rækkevidde koster mange penge til store batterier.

I Vision E er topfarten angivet til 180 km/t. Kræfterne overføres af elmotorer på både for- og bagakslen og som skiftevis træder til alt efter køreomstændighederne og for at give den bedste stabilitet på vejen.

 

Kan køre selv

Skoda skriver også, at bilen vil have forudsætningerne for autonom kørsel på niveau 3, hvilket betyder, at den vil kunne køre helt selvstændigt ved kø, køre på autopilot på motorveje og selv finde samt forlade parkeringspladser.