Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Nu kommer de høje GTI-biler

Den nye Seat Altea FR viser, at de høje biler er blevet så udbredte, at du snart kan få alle modelvarianter. Foto: Seat

Nu kommer de høje GTI-biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Seat Altea FR med 190 hk er en del af en ny trend med sportslige høje crossovere.

Ultrasænket undervogn og kageruller af brede og lave dæk behøver ikke længere at være knyttet sammen med hidsige GTI-biler. Faktisk kommer der flere og flere heftige sportsudgaver af de nye høje crossover-biler.

Det var - selvfølgelig - en tendens, som startede hos premium-mærkerne, hvor f.eks. modeller som Audi SQ5 med 354 hk eller Mercedes-AMG GLC 43 4Matic med 367 hk er nogle af de nyeste skud på stammen, selv om det i virkeligheden var Porsches Cayenne, der startede det hele for 15 år siden.

Udviklingen breder sig også blandt de mere mainstream-agtige mærker. Tag bare Seat, som på det kommende store motorshow i Barcelona viser en heftig FR-variant af den høje Ateca crossover. Den er bestykket med en 2,0 liters TSI-motor på 190 hk og har naturligvis store 18 tommer fælge med 245/40'er dæk, spoilertrim og sportsinteriør med aluminiumspedaler og racersæder med alcantara. Der kommer endda en endnu hurtigere version med tilnavnet Cupra, som får samme 300 hk benzinmotor som i dagens Leon Cupra.

En vis højde signalerede ellers tidligere et højt tyngdepunkt og dermed ringere køreegenskaber. Men det er generelt ikke længere tilfældet, lyder det fra Daniel Schmitt, der er designer hos Opel, og som vi mødte til et design-event for kort tid siden i forbindelse med en præsentation af den nye høje Opel Crossland X.

- Du kan forbedre meget elektronisk. Beviset er f.eks. biler som Porsche Macan og BMW X5, der kører godt, men det er også dyrt at producere, siger Daniel Schmitt.

Crossland X er endnu ikke kommet i en hidsig OPC-version. Men hvem ved? Markedet for de høje biler vokser nemlig eksplosivt i disse år. Således har søstermodellerne VW Tiguan og Skoda Kodiaq også store motoriseringer og mulighed for sportspakker, mens den nye Peugeot 3008 fås som GT-version med 180 diesel hk.

Nissan, som var firstmover med Qashqai, har dog endnu ikke gjort så meget i hidsige Qashqai-modeller. Men det kan måske følge med det kommende facelift. Til gengæld har den mindre Juke i nogen tid kunnet fås i heftige Nismo-versioner, hvor topmodellen på danske veje yder 214-218 hk. For slet ikke at tale om M-modeller som BMW X5 og X6 og Mercedes-Benz, der også har AMG-udgaver af en række af deres store og mellemstore suv'er.