Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ny og mere folkelig hybridbil

Missionen for koreanerne er klar: Med Ioniq vil Hyundai for alvor udfordre Toyotas position som verdens ubestridte leder inden for miljøvenlige hybridbiler. Fotos: Christian Schacht

Ny og mere folkelig hybridbil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Test: Hyundais nye hybridbil, Ioniq, er et oplagt og billigere alternativ til Toyota Prius og en meget vellykket af slagsen.

Hyundai Ioniq hybrid
Fire stjerner ud af seksPrisgæt: 339.995 kr. Ioniq fra. 299.995 kr.

Forbrug: 29,4 km/l EU-snit

CO2 per km: 79 g

1,6 liter benzinmotor med 105 hk, dertil elmotor. I alt 141 hk

0-100 km/t.: 10,8 sek.

Topfart: 185 km/t.

Idéen er lige så enkel, som teknikken er avanceret: Man tager en beskeden firecylindret benzinmotor med 105 hk og putter den ned i maskinrummet på en mellemstor familiebil. Den kører langt på literen, men savner kræfter til at slæbe en familie på fem. Derfor får den forstærkning af en elmotor, der yder 43 hk.

Tilsammen råder Hyundais nye Ioniq nu over respektable 141 hk, og brændstoføkonomien skulle være så fin som 29,4 km/ l.

Lyder det utroligt? Det er det også, for i virkelighedens verden er det svært at nå over 20 km/l. Alligevel er den nye hybrid på mange måder et sympatisk bekendtskab. Stilen med fem døre, stor bagklap og en taglinje, der skyder ryg som en kat, minder overraskende meget om Toyota Prius.

Næppe tilfældigt for Insight er bilen, der skal skubbe Prius af tronen som alle miljøvenners foretrukne køretøj, når der skal køres bil på den bæredygtige og politisk korrekte måde.

 

Rimelig pris

Opskriften er en pris, der starter ved 299.995 kr. og dermed er 110.000 kr. lavere end ærkerivalens. Vi tester dog Hyundai Ioniq i premium-versionen, der koster fra 339.995 kr. Lad os tage kørehandskerne på og tage en tur ud i foråret.

Det starter meget godt, da vi agter os gennem myldretidstrafikken, og Hyundai har gavn af sit stop/start-system og elmotoren, der hjælper til med at sætte i gang. Hybridteknikken fungerer fint, drej på rattet, træd på speederen. Kun under kraftig acceleration stikker benzinmotoren i et monotont brøl.

Der er stor underholdningsværdi i at benytte sig af de indbyggede muligheder for at blive bedre til at køre langt på literen, hvor du hele tiden kan se, om du kører miljøvenligt eller -fjendtligt. I modsætning til Toyotas teknologi, hvor man i en Prius kan køre et par kilometer på ren el, men i praksis kortere, er det dog her kun i glimt, du oplever eldriften. Den store forskel slår igennem, når du accelererer. Her skifter gearet lynhurtigt i forhold til Toyotas noget mere tøvende CVT-gear, mens motoren ikke på samme måde suser op i omdrejninger.

 

Små vibrationer

Her er stadig en vis growlen, når pedalen trampes i bund, men det er slet ikke anmassende som hos Toyota. Til gengæld virker mekanikken ikke helt fintunet endnu, så vi oplevede ofte lavfrekvente vibrationer fra motoren, og flere gange er mekanikken i tvivl om, hvorvidt elektro- eller benzinmotoren skal træde til. Her virker den gennemprøvede teknik trods alt mere helstøbt i en Prius.

Det er også svært at køre rigtig langt på literen. Vi kørte i gennemsnit omkring 20 km/l, og selv om det bestemt er pænt, er der langt op til de officielle værdier. Som med hybridbiler generelt gælder det om at have et kørselsbehov, der tilsiger så lidt motorvej som muligt, for her hjælper den indbyggede elmotor ikke noget som helst. Til gengæld er den pænt nøjsom i byen og især ved længere strækninger på landevej. Ellers er Ioniq en yderst letkørt bil.

Den berøringsfølsomme skærm giver i bedste hybridstil et overblik over opladning og forbrug, som du også kan følge i instrumenthuset. Det fungerer enkelt og ligetil. Du vænner dig også hurtigt til den fodbetjente håndbremse af den slags, du finder i visse Mercedes-modeller, og som minder om, at bilen oprindeligt er udviklet til det amerikanske marked. Kvaliteten synes dog visse steder også at være tilpasset de knap så nøjeregnende amerikanere, især den musegrå plastic, der præger kabinen, beviser dette. Pladsforholdene er generelt gode, men bagsædepassagerer lider lidt under det lave tag.

 

Overvej udstyrsniveauet

Her i premium-udgaven er der bl.a. xenonlygter, advarsel mod blinde vinkler og varme på bagsædet, men ikke nødvendigvis ting, der retfærdiggør en merpris på 30.000 kr. Hyundai har valgt, at alle modeller af Ioniq skal have fuldt sikkerhedsudstyr, og derfor er der adaptiv fartpilot, nødbremse ved alle hastigheder og styrehjælp i alle versioner.

Er man faldet for teknikken, men ikke nødvendigvis det noget specielle look, kan man med fordel overveje den nye Kia Niro, som er en mere trendy crossover, men med præcis samme teknologi som Ioniq og mere eller mindre til samme pris.