Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Nye forlygter på Skodas vigtigste bil


Nye forlygter på Skodas vigtigste bil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Facelift. Moderne skærm med mulighed for underholdning og mere avanceret nødbremse. Skoda Octavia er klar til endnu en omgang som det fornuftsprægede køb

Ingen store overraskelser. Ingen rigtig smarte løsninger og et fortsat fokus på fornuft og rummelighed for pengene. Jo, i en tid, hvor de koreanske producenter sprøjter nye frække modeller ud i et uhyggeligt tempo, holder Skoda fast i kerneværdierne, og faceliftet af den populære Octavia er blandt de mindre. Derfor er den nye Octavia mere af samme opskrift, mens den over 120 årige gamle tjekkiske virksomhed samler kræfterne om at være mere konkurrencedygtige på de kommende modeller.

At Skoda Octavia er populær, vidner salgstallene om. Alene sidste år blev der trillet knap 4.000 stk. ud fra de danske forhandlere, og på verdensplan er der solgt 5 mio. biler siden introduktionen. Den faceliftede Skoda Octavia har haft premiere hos forhandlerne og er prissat til 199.900 kr. for en 1,2 Active og fem døre, mens merprisen for den populære Combi er 15.000 kr. Den mere kraftfulde version, som har 1,4 motor og 150 hk, koster fra 256.000 kr., mens den økonomiske 1,6 TDi Greenline fås fra en startpris på 263.000 kr.

 

Skoda Octavia 1,2 TSI
Pris: Fra 199.900 kr. Plus 15.000 kr. for stationcarForbrug: 20,8 km/l

Motor: 1,2 benzinmotor med turbo

HK: 86/4.300 o/min.

NM: 160/1.400 o/min.

Topfart: 181 km/t.

0-100 km/t.: 12,0 sek.

L/B/H: 467/181/146 cm

Lygter peger bagud

Den nye udgave har grundlæggende samme design som forgængeren, men nye lygter både for og bag justerer det visuelle hen mod et mere skarpt look. Foran er der mulighed for fuld LED, og det samme gælder baglygterne, der er med LED i alle versioner undtagen den billigste.

Målet med ændringerne har tydeligt nok været, at bilen skal have lidt mere kant i forhold til de andre Skoda-modeller. Om det lykkes, vil de kommende måneders salg vise. Set fra din skribents stol er det nye look med til at gøre bilen lidt lavere og bredere i udtrykket, men jeg er ikke vild med de nye forlygter, der er todelte. Der er lidt tidlig Mercedes E-klasse over fronten, og mine øje finder aldrig ro i formgivningen.

Blandt de gode nyheder er mulighed for at styre en campingvogn eller trailer automatisk, når man bakker. Det sker ved, at man vælger automatisk parkering og herefter benytter knappen til indstillingen af spejle til at præcisere, hvor traileren skal hen. Herefter er det blot at sætte i bak og rattet, drejer automatisk så campingvognen ender det ønske sted. Systemet havde premiere hos Volkswagen men er nu bredt ud til Skoda og virker meget overbevisende.

 

Nu med nødbremse

En af nyhederne er ny version af automatisk nødbremse, der kan bremse bilen ned, hvis man ikke selv har set, at der er forhindringer på vejen. Den enkle version er standard på alle versioner af Octavia, og med den bremses der for andre biler op til 50 km/t. Ved tilkøb af en sikkerhedspakke udvides nødbremsen til også at omfatte fodgængere og andre biler op til bilens topfart.

Nyt er også vejbaneassistent, der holder bilen i vognbanen samt full LED-lygter. Lygterne koster 14.000 kr. ekstra, mens vognbane-holder koster 6.600 kr. Præcis som hos Volkswagen er man på vej med en ny 1,5-liters benzin-maskine med op til 150 hestekræfter. Den er først klar efter sommer. Herhjemme er der dog mere salg i den trecylindrede maskine, og den forventes da også fremover at blive den mest populære.

Grundlæggende er der kommet nye udstyrsmuligheder i Octavia med større skærme og flere muligheder for underholdning og multimedie.

Fire år efter lanceringen af tredje generation af Octavia, er den fortsat blandt de bedste bud i den lille mellemklasse på en bil, der kan det hele og tilfredsstiller langt de fleste bilejeres ønsker om plads, køreegenskaber og byggekvalitet til fair priser.