Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Stor Peugeot med fransk flair

Peugeot 5008 vokser og skifter attitude fra at være en forsigtig mpv til en mere vovet suv. Det er det, som bilkøberne vil have. Foto: Peugeot

Stor Peugeot med fransk flair

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Peugeot 5008 er en ny og radikal fortolkning af en syvpersoners familiebil. Resultatet er en stor og rummelig suv, der kører godt og komfortabelt.

Peugeot 5008 1,2 130 Active
Fem stjerner ud af seksPris: Kendes endnu ikke. Prisgæt: 360.000 kr.

Forbrug: 19,6 km/ l.

Motor: 1,2 benzinmotor med tre cylindre og turbolader

0-100 km/ t.: 10,9 sek.

Topfart: 188 km/t.

Dimensioner: Længde 4,64 m - bredde 1,84 m - højde 1,65 m.

DOMMEN Peugeot 5008 er en spændende nytænkning af konceptet. Bilen er praktisk, men ser cool ud og er fyldt med ny teknologi. Vi giver fem stjerner under forudsætning af, at merprisen i forhold til lillebror, 3008, ikke løber løbsk.

Det virker som en menneskealder siden, at børnefamilierne kun havde firkantede stationcars eller, hvis det gik rigtig højt, minibusser til at fragte husstanden rundt i. Siden kom de engang så populære syvpersoners mpv'er, og i dag er der masser af muligheder for familiefædre og -mødre, der vil skille sig ud.

Det har man også set hos Peugeot, der med 5008 forsøger at finde et hul i markedet med modellen, der nærmest kan beskrives som en suv med syv sæder. I al væsentlighed er 5008 baseret på lillebror 3008, der blev Årets Bil i Danmark 2017.

Vi befinder os i det luftlag, hvor konkurrenterne hedder Nissan X-Trail, men især den nye Skoda Kodiaq, hvor sidstnævnte endda når at etablere sig herhjemme til juni, mens vi skal helt frem til september, før Peugeot 5008 bliver lanceret. Derfor har vi heller ingen prisindikationer fra Peugeot Danmark, så vores gæt om en merpris på 40.000 kr. i forhold til 3008' eren må stå for egen regning.

Men holder den antagelse, koster en fornuftigt udstyret 5008 med 120 hk dieselmotor cirka 360.000 kr. Det vil gøre den lidt billigere end Skoda Kodiaq.

 

Komfortabel

Men lad os komme ud at køre og det på meget varierende veje omkring Portugal, hvor den internationale præsentation foregår.

Her er der ikke meget trafik på denne tid af året, og en 5008 formår at tage snævre sving uden at protestere, selv om den ikke er så rap i bevægelserne som den mindre 3008. Her viser 5008 først og fremmest sin force som motorvejslokomotiv med en undervogn, der effektivt udglatter små ujævnheder.

 

Lækkert interiør

Det stilige holder inden døre, efter at vi har smækket døren med en solid lyd, der lyder som noget, man ellers forventer at finde hos et tysk mærke med fire ringe. Den fornemmelse forstærkes af en kabine med bløde materialer og en gavmild brug af krom i instrumenteringen. Den digitale instrumentering er standard i alle 5008-modeller, mens den store farveskærm kun mangler i den absolutte basismodel.

Bagsæderne kan selvfølgelig fældes ned i plan med gulvet, og skal man have surfbrættet med, kan passagerforsædet også lægges ned. På anden sæderække er der virkelig generøs plads, og de tre sæder kan forskydes individuelt frem og tilbage, hvilket er nødvendigt, hvis der skal være plads til lidt større folk på allerbageste række. Her er det dog ikke rart at opholde sig, hvis man er voksen.

Bag fronten kan der ligge fem forskellige motorer: Den fine 1,2 benzinmotor med 130 hk, en 1,6' er med 165 hk og så en 1,6 diesel, der har 120 hk, mens der er to forskellige 2,0 dieselmaskiner med henholdsvis 150 eller 180 hk. Vi kører de to sidstnævnte, og hver for sig er de kraftige og støjsvage, men vi gætter på, at en 120 hk diesel også kan håndtere en 5008.

Den sekstrins gearkasse, som er standard, skifter udmærket, men er ikke nogen fryd, når det gælder præcision, ligesom koblingen kræver tilvænning. Vi vil til hver en tid foretrække automatgear i så stor en bil som en 5008. Bilkøberne skal nok komme til at elske den for sin eventyrerudstråling, det gode overblik fra det høje førersæde og følelsen af at være usårlig i trafikken. Nu venter så en udmelding om priser.