Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


B&O vokser eksplosivt i USA og Kina

Bang & Olufsen måtte noteret et minus på 117 mio. kr. i seneste regnskabsår, men fremgang i Asien og Nordamerika skaber grund til optimisme. Arkivfoto: Morten Stricker/Scanpix

B&O vokser eksplosivt i USA og Kina

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Omsætningen tordner frem på fjerne eksportmarkeder i Asien og Nordamerika, mens det næsten står stille i Europa, der er Bang & Olufsens klart største marked.

Struer: Salget af Bang & Olufsens produkter brager frem på fjerne markeder som USA og Kina, og derfor vil Struer-virksomheden også satse ekstra på salget her i de kommende år.

Det fortæller administrerende direktør Henrik Clausen i et interview med avisen.

- USA og Kina udvikler sig godt, mens der bliver mindre vækst relativt set i Europa, siger Henrik Clausen, som onsdag fremlagde tal på udviklingen i forbindelse med offentliggørelsen af årsregnskabet for 2016-2017.

Regnskab i Bang & Olufsen
Bang & Olufsen offentliggjorde onsdag et trecifret millionunderskud, selv om virksomheden har oplevet fremgang på en lang række punkter.Det blev til et minus på 117 millioner kroner efter skat i det forskudte regnskabsår 2016-17.

Der er dog tale om en klar forbedring i forhold til året før, da Struer-virksomheden landede et underskud på 208 millioner kroner efter skat.

B&O oplevede markant vækst i omsætningen, som nåede 2954 millioner kroner - en fremgang på 12 procent i forhold til året før.

 

USA haler ind på Kina

På bare et år er omsætningen i Kina vokset med 118 millioner kroner til i alt 412 millioner kroner. Det svarer til en vækst på 40 procent og ligger langt over den totale vækst på 12 procent, som Bang & Olufsen præsterede i det forløbne år.

Og det går endnu stærkere i Nordamerika, som haler kraftigt ind på Kina. På det nordamerikanske marked voksede salget med 153 millioner kroner til 367 millioner kroner, svarende til en vækst på 71 procent. Det fremgår af årsrapporten.

Begge steder er det først og fremmest salget af bærbart lydudstyr fra B&O Play, som driver væksten. Det er det også på Bang & Olufsens andre markeder, men med langt mere beskedne vækstrater.

Tynder ud blandt egne butikker

I Europa, som fortsat er klart det største marked for B&O, voksede den samlede omsætning med blot én procent i det forløbne år.

Er salget i Europa på vej i minus?

- Det tror vi ikke. Europa er fortsat vigtig for forretningen, men der er ingen tvivl om, at den største vækst kommer uden for Europa, siger Henrik Clausen. 

Sideløbende med den nye geografiske satsning er B&O i gang med en omstilling af sin distribution, så virksomheden i mindre grad vil satse på sine egne butikker og i langt højere grad vil gøre brug af andre salgskanaler.

Antallet af Struer-virksomhedens egne butikker faldt i det forløbne år fra 485 til 446, mens antallet af de såkaldte tredjepartsforretninger, der forhandler B&O-produkter, voksede fra 5692 til 6424, og alene i Kina har B&O en fod indenfor i 1146 butikker.