Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Lone forstår at sætte liv i gaden


Lone forstår at sætte liv i gaden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Smykkedesigner Lone Keilberg har gjort V. Strandgade i Ringkøbing til byens "latinerkvarter".

Da smykkedesigner Lone Keilberg i maj 2016 rykkede ind  i Vester Strandgade i Ringkøbing, så hun straks potentialet i det maleriske strøg, der går fra Torvet til havnen.

- Det kunne blive Ringkøbings "latinerkvarter", hvis man forstår at bruge omgivelserne, siger hun.

Som tænkt så gjort.

Med Lone Keilberg som drivende kraft bag initiativet er gaden her i sommer fem mandage i træk blevet forvandlet til et kunsthåndværker-marked.

Det har været en kæmpesucces, der har trukket tætte skarer af turister og fastboende.

Men hvordan gør man egentlig, hvis man vil skabe liv i en ellers stille gade?

1
Smykkekunstner Lone Keilberg har forstået at sætte liv i Vester Strandgade. Arkivfoto.

- Man skal kunne se potentialet. Det var især brostenene og de gamle huse, der inspirerede mig. Jeg har boet i udlandet, og set hvilket liv, der kan være i den slags kvarterer.

- I gamle dage var et "latinerkvarter" jo et sted, hvor der lå en latinskole. Det er også typisk i den slags kvarterer, der er opstået et kunstnermiljø; det var det, jeg ville prøve at skabe i "min" gade.

2

- Jeg er den type, for hvem der ikke er langt fra tanke til handling. Men for at sådan noget skal kunne lykkes, må man have samarbejdspartnere. Man kan ikke gøre det alene.

- Jeg gjorde derfor det, at jeg kontaktede Ringkøbing Handelsforening. Købstadschef Kim Grøn Hansen har kontor lige over for min butik, så det var nemt!

- Han var også straks med på ideen, og vi har lavet den arbejdsfordeling, at han tager sig af praktiske ting, for eksempel i forhold til myndigheds-tilladelser, mens jeg kan tænke "skæve" tanker.

 

 

3

- Næste skridt var at nå ud til kunsthåndværkere, der kunne tænke sig at være med. Jeg har selv et netværk, jeg har benyttet mig af, og kunstnerne har så igen kontaktet andre i deres netværk.

- Vi er endt på 50, og indtil nu har der været 30-35 med hver gang, vi har holdt marked.

- I øvrigt er ideen med markedet også at give kunsthåndværkerne mulighed for at vise, hvad de kan, og at hjælpe dem til at skabe et netværk.

4

- Det er vigtigt at "sælge" konceptet godt. Ud over handelsforeningen har vi haft et godt samarbejde med den lokale presse.

- Lokale erhvervsdrivende har også bakket op; de har for eksempel sørget for kaffe, kage, fiskefrikadeller og goodie-poser til kunsthåndværkerne på markedsdagene.

- Og så er der ingen, der skal tjene på det. Overskud fra leje af stande går til humanitære formål.

 

 

5

- Det er vigtigt, at man får de øvrige beboere i gaden med.

- Vi har lært, at vi skulle have været bedre til at informere på forhånd, og det vil vi gøre noget ved. Vi vil gerne styrke sammenhængskraften i gaden.

- Så vi har besluttet os for at inviterer alle gadens beboere til en hotdog, når sidste marked holdes. Vi vil jo gerne komme igen til næste år.