Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Film: Mandfolk og savn

"Superswede: En film om Ronnie Peterson" giver et indblik i den rå Formel 1-verden, som blandt andet også blev skildret i den biografiske spillefilm "Rush". Foto: Miracle Film.

Film: Mandfolk og savn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kæmpeegoer strides om førstepladsen og adrenalinsuset i sympatisk motorvæddeløbsdokumentar om legendariske Ronnie Peterson. Desværre mangler det emotionelle punktum.

1970'erne var Formel 1-bilernes storhedstid. En tid for glorificering og heltedyrkelse. Motorsportskoryfæerne i Henrik Jansson-Schweizers dokumentar om den legendariske svenske kører Ronnie Peterson - med kælenavnet Superswede - lægger ikke skjul på, at de var del af noget helt særligt. Et tæt sammenhold og en tilknappet, lukket verden, der bedst kan beskrives som det, krigskammerater oplever. Hvilket ikke er mærkeligt, når man tænker på de omkostninger, sporten havde for deltagerne.

"Man vidste aldrig, om man kom hjem fra weekendens løb, og rent statistisk var der 66 procent chance for, at du ville miste livet, hvis du kørte Formel 1 i fem år", fortælles det i filmen, der på trods af det åbenlyst vanvittige i hele kulturen mestendels er draget af motorsportens teknik og adrenalinrus og sjældent forholder sig særligt kritisk til dens menneskelige omkostninger.

I værket, der nøje gennemgår Petersons karriere fra barndommens sæbekassebiler til det fatale uheld i 1978, beskrives en kultur, hvor gigantiske egoer altid kommer i første række. Det kritiske element introduceres faktisk tidligt i filmen i form af datteren, Nina Kennedy, der kun var tre år, da hendes fader mistede livet. Hendes besøg på banen og hos Petersons gamle kammesjukker skal få de følelsesmæssige brikker omkring savn og familiens offer til at falde på plads, men da Jansson-Schwizer hovedsageligt fokuserer på magtkampe og konflikter på holdet samt en lidt skematisk og kronologisk gennemgang af Petersons Grand Prix-løb, udebliver det emotionelle slag, der ellers bygges op til fra de allerførste billeder af et efterladt barn som sort silhuet mod middelhavets blændende farvespil.

Filmens fokus på bilernes og motorsportsikonernes verden betyder, at "Superswede" først og fremmest er for de indviede. Men føler man sig som del af den flok, og drages man af fortællinger om sportsverdenens store svenske helte, byder Jansson-Schweizers værk på 90 ukomplicerede dokumentariske minutter.

"Superswede"Dokumentar, svensk, 96 minutter, afventer censur