Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Film: The Summer of Hate

I 1967 var der ikke meget "Summer of Love" over stemningen i Detroit. Foto: SF Film

Film: The Summer of Hate

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Året 1967 i amerikansk historie husker de fleste nok for "The Summer of Love" med cannabisrygende hippier og sød musik i San Francisco i Californien. Men det er langt fra hele historien om, hvad der skete for 50 år siden. Et helt andet sted i USA, nemlig i Detroit i Michigan, udspillede der sig krigslignende scener i byens ghetto, hvor de sorte amerikanere levede i noget, der lignede "The Summer of Hate". "Det var kun et spørgsmål om hvordan og hvornår", siges det i filmen "Detroit" om protesterne fra de sorte indbyggere mod blandt andre politiet, de senere butiksplyndringer og krigslignende tilstande a la Vietnam.

Midt i den stress-situation udspillede der sig et stort og indtil denne film glemt drama, hvor tre politibetjente, der hørte skud fra et hotelvindue, troede, at der var tale om en snigskytte - hvilket politiet vitterligt var udsat for på den tid. Der var blot tale om drilleri og "skud" fra en legetøjspistol. Et uhørt dumt drilleri men naturligvis intet, der retfærdiggjorde politiets fremfusende adfærd bagefter. Rent ud sagt ultravoldsomme gerninger med brutale forhørsmetoder, der førte til tre dødsfald.

Kathryn Bigelow har instrueret en lang film, men heldigvis også et spændende, nervebetonet ensembledrama, der har meget tydelige ekkoer i det amerikanske samfund her 50 år senere. Hvor mange nedskydninger af sorte på højst diskutabel baggrund hører vi ikke stadig om? "Detroit" er udført tæt på de faktiske begivenheder, der blev afsløret i retssagen, som vi også ser lidt af i filmen. Dog med gætteri i visse mellemregninger, da man naturligvis ikke ved alt om det, der skete på motellet den aften i 1967.

Jeg sad på kanten af sædet i godt og vel to timer og fik samtidig som hvid en forståelse for, hvordan det var at være sort dengang i USA. I en tid hvor politiet gik rundt med lommeknive på sig, som de kunne placere ved siden af liget af en sort mand, når de var kommet til at skyde først uden grund. Det var uhyggeligt, og begivenhederne er blevet til et aktuelt, skræmmende og balanceret drama, hvor der ikke er skruet på for mange af de urealistiske og sensationsjagende underholdningsknapper, som man plejer i Hollywood.

 

"Detroit", amerikansk, 143 minutter, tilladt over 15 år.