Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Cyklismegruppe med mange ønsker

Forleden var cyklistgruppen med forvaltningen ude at kigge på cykelistforhold i og omkring. Samtitg kunne de glæde sig over, at Gullev sti-broen nu er med i budgetforliget og sat til projektering i 2018 og etablering i 2019. Foto: Arkiv

Cyklismegruppe med mange ønsker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En gruppe under den nystiftede borgergruppe i Bjerringbro var hoppet i cykeltøjet og tog forvaltningen med på en tur rundt i Bjerringbro for at se på de farlige veje

Bjerringbro: Cyklismegruppen under Borgergruppen i Bjerringbro Byforum har, i forbindelse med at budgetforliget nu er faldet på plads, inviteret Viborg kommune til dialog omkring cykelistforholdene i og omkring Bjerringbro.

Forrige mandag mødtes gruppen med repræsentanter fra trafik og vej til et dialogmøde, og sammen tog man midt i myldre trafikken ud på nogle af de steder, som cyklismegruppen mener det er decideret farligt at bevæge sig som cyklist.

- Vi startede i Lee og fortsatte til Sahl og så, at vejen typisk kun er 7,3 meter bred og sine steder - på Frisholtvej endda mindre end 6 meter på grund af særlige regnvandsbarrierer. Til sammenligning er alle andre store indfaldsveje til Bjerringbro 9,1 meter bred, hvilket giver plads til de såkaldte cykelbaner langs vejen, hvor en øvet cyklist kan færdes, fortæller Erik Albrechtsen, der er formand for borgeruppen.

Mens lastvogne tordnede forbi i armslængde afstand, konstaterede de deltagende ved selvsyn at både Sortehøjvej, Borrevej og Frisholtvej er aldeles uegnet for cyklister - både voksne og børn.

- Jeg vil mene, at cirka 20 kilometer indfaldsvej til Bjerringbro ikke kan benyttes som cykel-skolevej eller til cykelpendling, siger Erik Albrechtsen.

Realistisk prioritering

Cykelgruppen ønsker, at indfaldsvejene til Bjerringbro alle bliver afgreninger af den Midtjyske Cykelstjerne, som har centrum i Viborg og at Bjerringbro station skal være et lokalt knudepunkt i den stjernes forgreninger.

I følge Erik Albrechtsen viste deltagerne fra forvaltningen forståelse for problemstillingen og noterede mange af gruppens kommentarer.

- Vi så også på byens gader og diskuterede cykelfærdsel i Storegade og Nørregade. Flere cykelbaner er på ønskesedlen og mere sammenhæng i stisystemet, fortæller Erik Albrechtsen, der også har belysning af stien langs tennisbanen fra Skovvejen til Kildevej samt bedre overflade, asfalt eller stenmel på ønskelisten.

Herefter var flokken også forbi fodgængerovergangen på Storegade ved Møllebækken samt det meget bump, som mange mener har forøget færdselsstøjen markant

- Vores forslag er at fjerne eller reducere bumpet og i stedet lave et fodgænger felt med skilte ved bækken, fordi den nye Møllebæksti har givet rigtig mange fodgængere og cyklister på ruten, siger Albrechtsen videre.

Udgangen på mødet blev at gruppen og forvaltningen nu skal hjælpe hinanden med at sortere de mange behov for forbedringer på cykelsti-nettet og fremkomme med realistiske prioriteringer.

- Allerhelst vil vi i cyklismegruppen fremkomme med en fem eller ti års plan for at opgradere hele Bjerringbro områdets cyklesti-net, men vi regner også med at fortsætte snakken på vores Borger Café-mødet den 28. september, siger Erik Albrechtsen.