Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Grundfos i samarbejde med lokale skoler

Foto: PALLE HEDEMANN/Scanpix 2012)
Foto: PALLE HEDEMANN/Scanpix Nordfoto

Grundfos i samarbejde med lokale skoler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skal støtte lærerne på Bøgeskovskolen og Egeskovskolen med undervisningen i naturfag

En stribe af landets førende virksomheder skal nu til at undervise folkeskole- og gymnasieelever i naturvidenskab i regi af det landsdækkende netværk Jet-Net.dk, og Grundfos A/S i Bjerringbro samt Bøgeskovskolen og Egeskovskolen er med i projektet sammen med Danfoss, Orbicon, Haldor Topsøe med flere. Det oplyser Jeppe Hust fra Naturvidenskabernes Hus, hvor sekretariatet for Jet-Net.dk har til huse. Baggrunden for initiativet er et forsøg på at gøre naturvidenskaben mere relevant og interessant for de unge. Så meningen er at bringe undervisningen fra skolebænken og ud i virkeligheden for på den måde at inspirere flere til at tage en uddannelse inden for natur og teknik. På Grundfos siger administrerende direktør Niels Møller Jensen:

»Vi har i særlig grad ønsket at styrke samarbejdet med grundskoleeleverne, for skal vi give interessen for naturfagene et løft, er det vigtigt, at vi så tidligt som muligt begynder at arbejde med eleverne. Her er vi inspireret af erfaringer, man har gjort sig i Holland. Det der med at invitere en skoleklasse op på Grundfos, vise dem rundt og slutte af med en sodavand, det har ingen effekt. Vi skal ind i et tæt, forpligtende samarbejde, og det er vi parate til at gå ind i sammen Egeskovskolen og Bøgeskovskolen.«

På Egeskovskolen sidder afdelingsleder Hanne Jacobsen og er den ansvarlige leder for Jet-Net.dk-projektet sammen med Grundfos. Hun kan se store perspektiver i samarbejdet:

»Det gode ved dette her er, at vi skal arbejde med at gøre undervisningen meget mere praksis-nær. Når de unge selv kan se, at naturvidenskab har med den verden, de lever i at gøre, har de meget nemmere ved at se sammenhænge og danne overblik. Og når det sker, øges deres motivation og deres engagement. Det er langt bedre og stærkere at arbejde med naturvidenskab på den måde sammenlignet med at terpe teori«.

Skoleinspektør på Bøgeskovskolen, Søren Thomsen, er også glad for dette samarbejde. Han siger til avisen:

»Jeg synes, det er enormt spændende, at vi nu får et endnu tættere samarbejde med Grundfos end det, vi allerede har. Nu er det her så nyt, at der ikke er lagt noget fast endnu. Men jeg kan forestille mig, at vi kommer til at arbejde med Grundfos-medarbejdere på den måde, at de kaster en reel problemstilling på bordet, som vores lærere og deres elever kan arbejde videre med«.

Gode rollemodeller

Niels Møller Jensen fortæller, at han ikke så meget forestiller sig Grundfos-medarbejdere stå og undervise elever i tredje klasse. Men de mange dygtige Grundfos-medarbejdere kan være gode rollemodeller for eleverne:

»Vi skal naturligvis sætte os sammen med lærerne fra skolerne og folk fra Naturvidenskabernes Hus, som har samlet erfaringer sammen om, hvad der virker i en undervisningsituation, og hvad der ikke virker. Dette arbejde går vi i gang med nu og hen over sommeren, så vi kan være klar med nogle undervisningsforløb i det nye skoleår.«

Niels Møller Jensen tilføjer, at Grundfos er parat til at kaste de nødvendige ressourcer ind i udvikling og drift af Jet-Net.dk-projekterne, og det forventer han også, at skolerne er. For det er det tætte samarbejde mellem skoler og erhvervsliv, der har effekt, viser de hollandske erfaringer.