Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ny teknologi skal afhjælpe tandproblemer hos ældre

Med den nye app bliver plejepersonalet nu udstyret med en guide, der viser alle almindelige sygdomme i munden, og på den måde hjælper sundhedspersonalet til selv at finde svaret på mange almindelige spørgsmål.

Ny teknologi skal afhjælpe tandproblemer hos ældre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Plejepersonalet på Skovvænget har taget ny teknologi i brug for at sikre de ældres mund- og tandhygiejne, og det virker efter hensigten, siger centerleder Anitta Bay Andersen.

Bjerringbro: Dårlig mund- og tandhygiejne er et stigende problem i ældreplejen. Det viser omsorgstandplejens erfaringer fra Viborg Kommune. Årsagen er, at flere ældre mennesker bevarer deres egne tænder gennem hele livet, men tre ud af fire beboere på plejecentrene er ikke i stand til at børste tænder selv. Det kan give tandkødsbetændelse og tab af tænder, men også svamp i mundhulen og livstruende lungebetændelse.

Det er et problem, som personalet i plejesektoren er blevet mere opmærksom på de seneste år, og det er et decideret indsatsområde på Plejecenter Skovvænget i Bjerringbro, fortæller centerleder Anitta Bay Andersen,

- Problemet er ikke større nu end for ti år siden, men vi har fået en øget opmærksom på det, fordi de ældres tandstatus har en stor indvirkning på deres levestandard, siger hun.

Med ny app bliver plejepersonalet nu udstyret med en guide, der viser alle almindelige sygdomme i munden - eksempelvis tandbylder og tandkødsbetændelse. Guiden hjælper sundhedspersonalet til selv at finde svaret på mange almindelige spørgsmål uden behov for at læse lange beskrivelser i fagsprog, og den nye teknologi virker, fortæller Anitta Bay Andersen, hvis ansatte allerede har taget det nye redskab i brug.

- Med app'en har vi fået et arbejdsredskab, hvor vi hurtigt og effektivt kan få svar på nogle almindelige spørgsmål. Desuden er der vejledninger på, hvordan man kommer til at kigge borgeren i munden - for det kan faktisk være en udfordring at få lov til med demente eller syge borgere, siger Anitta Bay Andersen og fortsætter.

- Som alt andet nyt kræver det noget øvelse, men jeg er slet ikke i tvivl om, at det her system giver god mening i vores hverdag, og det giver os den øgede opmærksomhed på borgernes tandstatus, som vi gerne vil have.

Gode tænder - et godt liv

Med et øget fokus håber Anitta Bay Andersen, at personalet i højere grad kan afhjælpe problemerne, før de - i værste tilfælde - bliver til mere alvorlige sygdomme.

- En del af vores borgere har en dårlig tandstatus, og det kan blive så slemt, at man ikke længere kan tygge og dermed ikke kan indtage normal og nærende kost. Så er der pludselig tale om et stort problem, når vi har med borgere, der måske i forvejen er svækkede og syge, siger Anitta Bay Andersen

Kommer sundhedspersonalet ud for, at de ikke selv kan finde løsningen på et problem eller bliver de i tvivl om, hvad de ser, kan de via app'en sende et foto med spørgsmål til tandplejen. Svaret kommer den samme dag eller på den efterfølgende hverdag. Desuden kan alle andre medarbejdere på plejecentret se tandlægens svar i app'en, så svarene med tiden også bliver en vidensbank, man kan slå op i.

- Jeg synes, man har ramt et arbejdsredskab, der faktisk virker godt. Det er brugbart og nemt, og der er svar og løsninger nu og her, siger Anitta Bay Andersen.

App'en er installeret på alle Skovvængets iPads - et redskab der allerede er en integreret del af personalets hverdag. Anitta Bay Andersen planlægger, at alt personale på Skovvænget skal oplæres i den nye app.

Effektivt samarbejde

Det har kostet lige godt en halv million kroner at udvikle app'en, som er finansieret 50-50 af Viborg Kommune via sundhed og omsorg og Viborg Kommunes animationspulje.

Udviklingen er sket i et nært samarbejde mellem overtandlæge Poul Folke Christensen fra Viborg Kommune og animationsvirksomheden Visikon, der har udspring i animationsmiljøet på Arsenalet i Viborg. Sundheds- og plejepersonalet i kommunen har også været inddraget under hele forløbet.

- Med app'en sætter vi fokus på et område, som ellers let kan overses i plejen. Det ligger mig og det øvrige udvalg stærkt på sinde, at vi generelt får udviklet smarte løsninger i ældreplejen og på sundhedsområdet. Derfor er vi glade for, at vi har fået udviklet dette nye redskab, siger formanden for Ældre- og sundhedsudvalget, Mette Nielsen.