Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Triumferende Pihl rettede skytset mod Viborg Byråd


Triumferende Pihl rettede skytset mod Viborg Byråd

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Lars Norup, chefredaktør
Lars Norup
Debat. 

Det er en stor personlig sejr for Venstres trafikordfører i Folketinget (med 10 års jubilæum) Kristian Pihl Lorentzen, at Hærvejsmotorvejen med forløb forbi Viborg nu er en del af den nye regerings grundlag. Og det kunne ingen være i tvivl om, da "pihlen" trykkede den af med en brandtale på Hærvejskomiteens møde i går hos Viborg-virksomheden J.P. Group.

Blandt ligesindede erhvervsfolk og politikere blev der fyret pile af mod den stribe af lokalpolitikere i Viborg Byråd, som i dette efterår skrev læserbrevet "Kristian Pihls fatamorgana" i Viborg Stifts Folkeblad. Forfatterne var Jens Rohde, Stine Damborg, Per Møller Jensen og Søren Gytz Olesen, gruppeformænd for Radikale Venstre, Konservative, Socialdemokratiet og SF i Viborg Byråd.

Læserbrevets budskab var, at Kristian Pihl Lorentzen burde opgive Hærvejsmotorvejen for i stedet at kæmpe for mere realistiske mål.

Og Venstres kandidat til formandsposten i Region Midtjylland, Ikast-Brandes borgmester Carsten Kissmeyer, fulgte på mødet i går op med en bemærkning om, at borgmester Torsten Nielsen fra Viborg havde problemer med øst-vest og nord-syd snak, når de havde møder og snakkede trafikløsninger.

Torsten Nielsen har over for Folketingets trafikudvalg meddelt, at Viborg Kommune prioriterer en udvidelse af Rute 26 fra Viborg mod Aarhus og en fuld udbygning af den østjyske motorvej E 45 før Hærvejsmotorvejen. Det har han bundet sig til som medlem af Business Region Aarhus.

Der er vel ikke noget at sige til, at Kristian Pihl Lorentzen nyder sin triumf, selvom den besluttede forundersøgelse kun er et skridt på vejen mod motorvejen. Der har været mange skuffelser undervejs, men Kristian Pihl Lorentzen har sammen med Jens Christian Lund været som korkpropperne, man ikke har kunnet holde under vandet, når det gælder Hærvejsmotorvejen.  

Viborg Byråds slingrekurs i sagen skyldes naturligvis, at der har været en følelse af, at man ikke kom nogen steder med noget som helst, når det gælder infrastruktur. Man kan næsten kalde det en form for panik, fordi man over for kommunens borgere og virksomheder har desperat brug for at få bedre veje til glæde for kommunens udvikling.

Nu må Viborg Byråd lægge drillerier og gammelt nag bag sig og tage imod den fremstrakte hånd fra regeringen. Hærvejsmotorvejen må prioriteres på højde med Rute 26. På langt sigt er det afgørende for vores virksomheder, og det er afgørende for at skabe vækst og udvikling uden for det østjyske bybånd, hvor arbejdspladserne kommer af sig selv.

Når vejforsinkelser kan koste 11 millioner kroner for én virksomhed, hvor mange penge koster det så for alle jyske virksomheder, som er ramt af forsinkelserne?