Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


- Iværksætter-fællesskaber bremser væksten

Udover at være serie-iværksætter og investor er Jonathan Løw også foredragsholder med egen virksomhed - Listen Louder. Billedet her er fra efteråret, da århusianeren udgav Gurubogen, hvori han har samlet 100 artikler om innovation, iværksætteri og ledelse skrevet af nogle af verdens fremmeste iværksættere og ledere. Foto: Axel Schütt

- Iværksætter-fællesskaber bremser væksten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den århusianske serie-iværksætter og investor Jonathan Løw er vant til at udfordre det startup-miljø, som han selv er en aktiv del af. Denne gang lyder opfordringer til iværksættere: Kom ud af kontorfællesskaberne og flyt ind hos en etableret v

Jonathan Løw ved godt, at han stiller sig frem i skudlinjen. Men han gør det, fordi han mener, at det er nødvendigt.

De populære kontorfællesskaber for iværksættere er vokset frem i både små og store byer i Østjylland og resten af landet i de senere år, men nu er det ifølge den århusianske serie-iværksætter og investor på tide at se nærmere på, om fællesskaberne faktisk også får det bedste frem i de mange startup-virksomheder, der flytter ind i dem.

Svaret er i nogle tilfælde nej, mener Jonathan Løw.

- Det er udmærket, hvis der er tale om selvstændige og enkeltmandsvirksomheder, som ikke stræber efter vækst, men i stedet ønsker sparring med ligesindede. Der giver et fællesskab rigtig god mening. Der er imidlertid den risiko for vækstvirksomheder, at fællesskaberne kan risikere at bremse deres vækst, hvis vi ikke er meget opmærksomme på, hvordan vi designer dem, vurderer Jonathan Løw og fortsætter:

- Er der tale om 15 selvstændige kommunikationsfolk, fotografer og social media eksperter, så er det klart, at de kan have glæde af at udveksle erfaringer og kunder med hinanden. Sådan er det imidlertid ikke, når man skal gøre en startup til en scale-up. Her er vores udfordring i Danmark nærmere den, at vi ikke skaber nok relationer imellem startups og de etablerede virksomheder. Det er ofte i dette møde, at ny innovation, vækst og forretninger finder sted, men det er de færreste iværksætterfællesskaber, hvor den type virksomheder får plads. Det er vi nødt til at få kigget på.

Brug for en ny bro

Jonathan Løw skynder sig at understrege, at han ikke ønsker at kritisere de ildsjæle, der står bag kontormiljøerne:

- Man kan kun have sympati for dem, der bygger fællesskaber om. Det er fantastisk at se deres engagement, og derfor er mit budskab nærmere til virksomhederne end dem, der udlejer lokaler og kontorer.

Der er brug for at bygge en ny bro for iværksætterne i Danmark, og den bør ifølge Jonathan Løw ikke kun føre til business angels, venture fonde og kapitalfonde, men også til de etablerede virksomheder og den synergi, det kan skabe med en startup.

- Som kommende vækstvirksomhed har du brug for kapital, erfaring, netværk og stærke kunderelationer. Alt dette kan det etablerede erhvervsliv levere på en langt mere direkte måde end en exit-sulten investor, mener Jonathan Løw.

Han peger på samtidig på et nyt studie fra Bain offentliggjort i Harvard Business Review, som viser, etablerede virksomheder er 1700 gange så effektive til at skabe nye vækstforretninger som en startup. Det er derfor i mødet mellem den nye spiller og den etablerede forretning, at der virkelig er vækst og gevinster at hente.

Win-win for begge parter

Gevinsten gælder i øvrigt også for den etablerede virksomhed i en ny alliance, som både kan være i form af en traditionel investering, et opkøb eller et egentligt vidensbaseret fællesskab og samarbejde afhængig af den konkrete case.

- For de etablerede virksomheder er virkeligheden den, at de over de kommende år skal igennem en markant digitalisering, forøge deres viden omkring nye og fremadstormende teknologier samt arbejde endnu mere med nytænkning og agilitet. Alt dette vil de kunne få adgang til, hvis de etablerer intelligente og strategisk velgennemtænkte alliancer med de unge vækstvirksomheder, lyder det fra Jonathan Løw.

Inspirationen bør vi hente udefra:

- Der er i dag meget langt imellem det mindset og den kultur, som findes i de smarte og hippe iværksættermiljøer i København og så de konventionelle vækstlokomotiver på Fyn, i Jylland og her i Aarhus, og netop denne kulturkløft er den største væksthæmmer i Danmark. Der findes en række virksomheder, som selv er begyndt at arbejde med problematikken og tage startups ind, men der bliver endnu ikke tænkt i større fællesskaber, hvor der er en blanding af det hele. Altså både iværksættere og etablerede virksomheder, som vi ser andre steder i verden.

Dårlig idé at isolere sig

Det handler ifølge Jonathan Løw om, at fremtidens vækstvirksomheder får nemmere ved at tilføre de etablerede spillere nogle af de elementer, som de savner i dag, mens det etablerede erhvervsliv på samme tid får optimale vilkår for at bidrage med likviditet, erfaring og netværk for de unge aktører på banen. Og her risikerer iværksætter-fællesskaber at være en del af problemet frem for af løsningen, fordi fællesskaberne har tendens til at lukke sig om sig selv, mener han:

- Frem for at flytte ind i eksisterende kontormiljøer bør iværksætterne overveje at ringe til etablerede virksomheder for at høre om de har ledige lokaler, som de kan sidde i, for netop det telefonopkald kan være vejen til mere vækst.

Jonathan Løw har for vane at udfordre det iværksætter-miljø, som han selv har været en aktiv del gennem 20 år. For eksempel da han i 2014 stod bag eksperimentet Tre-to-en.nu, hvor tre hold med seks iværksættere blev sat til at bo sammen i samme lejligheder i to måneder med det fælles mål at starte en virksomhed op. Det foregik på tre højskoler rundt i landet.

Men da du samlede iværksættere i et fællesskab på den måde strider det ikke netop imod idéen om at undgå isoleringen?

- Nej, det var noget andet. Det var træning i at være iværksætter fra idé til virksomhed. Et accelerator-forløb. Det, vi snakker om her, er iværksætter-virksomheder med to-tre ansatte, som er klar til at tage næste skridt, og jeg vil også anbefale virksomhederne fra dengang at connecte med etablerede partnere i stedet for at rykke ind i miljøer med sidestillede, slutter serie-iværksætteren.