Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Hvornår er split leasing en god idé?

Kim Steffensen, leasingkonsulent i Sydbank. Pressefoto

Hvornår er split leasing en god idé?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kør privat i din firmabil uden at blive beskattet. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men det er det ikke. Til gengæld er split leasing ikke for alle og enhver. Bilens pris og dit kørselsmønster er afgørende, fortæller Kim Steffensen,

Split leasing er ikke et nyt leasingprodukt på markedet, men det vinder større indpas blandt især selvstændige erhvervsdrivende og ansatte med et stort kørselsforbrug i arbejdsøjemed.

Groft sagt går split leasing ud på, at leasingomkostningerne på en firmabil bliver splittet mellem virksomheden og en medarbejder. Der oprettes to leasingkontrakter på bilen - én til hver af parterne, som betaler en procentsats svarende til kørselsmønsteret.

Bruger medarbejderen bilen til erhvervskørsel 80 procent af de gange, han sætter den i gear, betaler virksomheden 80 procent af omkostningerne til bilen. Medarbejderen skal selv betale for de resterende 20 procent af kørslen, som sker privat. Lad os se på, hvordan ordningen ser ud over for en traditionel firmabilsordning.

 

Fri bil vs. delvis fri bil

I dag er beskatningsreglerne for en firmabilsordning sådan, at man skal betale skat af 25 procent af de første 300.000 kroner af bilens nyvognspris og af 20 procent af resten af værdien på biler, der er op til tre år gamle. Dertil kommer et miljøtillæg på 150 procent af den årlige ejer- eller vægtafgift.

Har du set dig lun på den nye BMW 5-serie, betyder det et beskatningsgrundlag på cirka 600.000 kroner ved den billigste sedan-model. Så bliver regnestykket som følger: 25 procent af 300.000 = 75.000 samt 20 procent af de resterende 300.000 = 60.000. I alt 135.000 kroner årligt. Dertil kommer miljøtillægget på 150 procent af ejerafgiften svarende til cirka 4.400 kr. I alt skal medarbejderen svare skat af 139.400 kroner fordelt over 12 måneder = 11.616 kroner pr måned.

Med en split leasing-aftale med en 20/80-fordeling mellem medarbejder og virksomhed og med en månedlig leasingpris på 8.500 kr. (fiktivt) ser et sammenligneligt regnestykke for samme bil således ud: Den årlige leasingydelse er 102.000 kroner, og heraf skal medarbejderen svare skat af de 20 procent - altså 20.400 kroner fordelt over 12 måneder = 1.700 kroner pr måned.

 

Registrering er vigtig

Virksomheden sparer penge på en split leasing-aftale, da den ikke skal indkøbe og stille en bil til fri rådighed for medarbejderen. I og med, at medarbejderen selv skal betale for privatkørsel, giver det en direkte besparelse for virksomheden. Desuden kan virksomheden slippe for en administrativ byrde, da leasingfirmaet ofte ordner alt papirarbejdet.

Prisen for en split leasing-aftale kan synes latterlig lav for medarbejderen, men den er kun favorabel, hvis han/hun har et lille privatkørsels-behov. For eksempel kan det betyde et "arrivederci" til den årlige kør-selv-sommerferie i firmabilen til Italien. Men holder der allerede en firma- eller privatbil i carporten derhjemme, kan en split leasing-aftale sagtens være en god løsning for husstandens privatbil nummer to.

Den store udfordring med split leasing er kravet om dokumentation. Det er nemlig vigtigt, at medarbejderen logger kørslen korrekt, så både han og virksomheden kan dokumentere 20/80-fordelingen over for Skat.

Logningen kan for eksempel foregå via en digital tracker i bilen, som føreren skal indstille efter type af kørsel, eller en GPS-baseret kørebog. Skat stiller store krav til registrering og dokumentation og foretager jævnligt stikprøvekontroller.