Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Når gademad gør en bankmand glad

Michael Lejsgaard Jensen, filialdirektør, Sydbank Randers. Pressefoto

Når gademad gør en bankmand glad

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Opskriften på to nye Street Food-koncepter er under udvikling i Randers. Det er godt nyt for alle, der elsker smagsindtryk fra hele verden, men for små virksomheder er markederne også en oplagt arena til at teste koncept og økonomien i det. Det er

Det er en trend. Vi snakker madmarkeder. Eller Street Food, om man vil.

København, Aarhus og Aalborg mestrer allerede kunsten til perfektion. Nu er det Randers' tur til at udvide byens kulinariske madglæder med hurtige serveringer fra farverige campingvogne.

To initiativer er på tegnebrættet i Randers, og de kan skabe nye muligheder for kreative iværksættere, der har en kok eller restauratør gemt i maven. Madmarkederne er nemlig en oplagt legeplads, hvor små virksomheder kan eksperimentere med deres passion i rammer, der gør det forholdsvis nemt at komme i gang med at drive forretning.

Iværksætterne slipper for høje etableringsomkostninger til for eksempel lokaler, inventar og et stort professionelt køkken, og de kan begrænse den månedlige udgift til personale til et minimum.

Fakta
Finansnyt er leveret til Erhverv+ af Sydbank, der er Danmarks fjerde største bank og en af landets største erhvervsbanker. Dagens klummeskribent, Michael Lejsgaard Jensen, er filialdirektør for Sydbank Randers.

Nemt at komme i gang

På madmarkederne i landets største byer er der en månedlig husleje på nogle tusinde kroner og lidt højere fællesudgifter på toppen. Hertil kommer udvikling og etablering af en madbod, som ifølge folkene bag Aarhus Street Food estimeres til mellem 100.000 og 300.000 kroner.

Bestemt ikke nogen ligegyldig udgift, men fortsat langt mindre, end hvad en restaurant eller café kan kræve af opsparing. Det er endnu ikke endeligt fastlagt, hvordan rammerne for de nye markeder i Randers bliver, når initiativerne rykker fra idé til virkelig.  

De kulinariske iværksættere har også andre fordele ved at bruge madmarkeder som et potentielt springbræt til den mere etablerede restaurationsbranche. I den kulørte foodtruck, hvor fra maden serveres, kan forskellige opskrifter og koncepter afprøves på målgruppen i en ramme, hvor det er nemt at ændre menu med kort varsel.

Entreprenørskab i denne branche handler netop om at have mod på at udvikle produkter og oplevelser. Tager publikum ikke godt imod konceptet, skal opskriften justeres, til den rammer gæsternes smag.

Investering i fremtiden

I Sydbank vil vi gerne bakke op om iværksætteri, for det er de nye virksomheder, som skal være med til at drive morgendagens Danmark. Vi vil gerne investere i dem, så de kan investere i fremtiden.

Men selv den mest ambitiøse iværksætter, som er klar til at gå den ekstra mil for at nå sit mål, skal have en holdbar forretningsplan, før en bank kan engagere sig. Det handler om at have et oplyst grundlag at drive sin forretning på i forhold til blandt andet økonomi og markedsvilkår.

Street Food-markederne er en oplagt arena til at teste sit madkoncept og økonomien i det. Opstartsvirksomhederne får læring, viden og erfaring, som kan bruges til at vurdere, om forretningsidéen egner sig til en større scene.

Som samarbejdspartner er den viden guld værd, når vi sammen med iværksætteren skal beslutte, om en idé er værd at lægge sin arbejdskraft og alle sine sparepenge i. Lad os håbe, at Randers har tilstrækkelig appetit på streetfood-kulturen til, så den kan blive en fastforankret del af de mange kulturtilbud i og omkring Kronjyllands hovedstad.