Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ole Birk vil lade nyt statsejet selskab eje danske tog

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) vil bane vej for flere udbud i togtrafikken ved at lade et nyt statsejet selskab eje de danske tog. Arkivfoto.

Ole Birk vil lade nyt statsejet selskab eje danske tog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det kan bane vej for flere udbudte togstrækninger, hvis DSB ikke længere skal eje tog. DF bakker op.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) vil oprette et nyt statsligt selskab, der i fremtiden skal overtage indkøb og ejerskab af de danske tog fra DSB.

Det skriver ministeren i en pressemeddelelse, hvor han samtidig slår fast, at det nye selskab skal gøre jernbanesektoren klar til markant mere udbud af togtrafikken.

- Det vil være med til at sikre statens langsigtede økonomiske interesser i forhold til materielplanlægning og ligebehandling af nye operatører, når togtrafikken udbydes, lyder det i pressemeddelelsen.

Transportministerens forslag skal nu drøftes med Folketingets transportordførere.

Fra Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, er der opbakning til modellen.

- DSB er i dag en stor virksomhed med mange kasketter. DSB har ansvar for stationer, materiel, værkstedsfaciliteter og skal også være operatør. Jeg tror, det er vigtigt, at man får isoleret materieldelen i et selskab, som står for ejerskab og udlejning.

- Det vil gøre, at DSB ikke kommer i en situation, hvor det skal til at leje tog ud til en konkurrent. Det kan godt være, at det vil give et forkert billede af prisen. Så det er rigtigt at gøre det på den her måde, siger Kim Christiansen.

Regeringen har som erklæret mål at sende flere af de danske togstrækninger i udbud. Det fremgår af regeringsgrundlaget.

Der kan allerede være udsigt til, at private konkurrenter til DSB kommer mere på banen.

Når togtrafikken i Midt- og Vestjylland igen skal sendes i udbud i 2020, bliver der mulighed for overtage togtrafikken på Svendborgbanen og på strækningen Vejle-Struer, som i dag betjenes af DSB.

Det vedtog et bredt flertal blandt Folketingets partier i sidste uge.

Siden 2003 har Arriva haft ansvaret for en del af driften i Midt- og Vestjylland.

Forslaget om det nye statslige selskab kommer samtidig med, at en række anbefalinger til indkøb af nye el-tog, som DSB og eksterne rådgivere står bag, er blevet offentliggjort.

Oplægget lyder blandt andet, at der skal anskaffes en velafprøvet togmodel, der ikke baserer sig på helt ny og uprøvet teknologi, som det var tilfældet med IC4-togene.

IC4-togene, der blev købt for milliarder af DSB i 2000, er aldrig kommet ordentligt i gang og har været plaget af problemer.