Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Triax er klar til en ny vækstrejse

Der er fuld fart på udviklingsafdelingen hos Triax i Hornsyld for tiden. Her er otte nye medarbejdere ansat siden sommeren 2015, og R&D direktør, Jens Kiib, rekrutterer gerne flere. Foto: Triax

Triax er klar til en ny vækstrejse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Teknologivirksomheden Triax har antennerne ude i hele verden i mere end én forstand. Virksomheden er igen i gang med at støve sit innovative DNA af blandt andet via store investeringer i egen udviklingsafdeling i Hornsyld.

Triax
Virksomheden er grundlagt i 1949 som en lokal smedeforretning i Hornsyld. I 1954 kastede smeden sig imidlertid ud i et projekt om at skabe forbindelser til omverdenen via billeder (tv) ved hjælp af bedre og billigere antenner end de, der allerede var kendt i markedet.Missionen er stadig at skabe nemme og enkle forbindelser. Også virksomhedens værdier er de samme: Nemlig at være pålidelig og innovativ, mens Triaxs vision er være den foretrukne forbindelsespartner for professionelle.

Triax beskæftiger mere end 350 medarbejdere over hele verdenen, der generer salg for tæt på 100 mio. Euro om året.

Hovedsæde ligger i Hornsyld syd for Horsens med ca. 160 ansatte - heraf 55-60 i produktionen og 23 i R&D-afdelingen (Research &Development).

Derudover har Triax salgskontorer i Tyskland, Østrig, Storbritannien, Spanien, Sverige, Ungarn og Dubai, mens virksomheden også har lokal produktion i Storbritannien og i Kina. 

Det største marked er Europa og Mellemøsten. Herfra henter Triax 90 procent af omsætningen, mens det asiatiske og amerikanske marked udgør resten.

Triax arbejder med tre forretningssegmenter: Salg til private - typisk gennem installatører og via grossister.Salg til lukkede netværk - typisk hoteller, hospitaler og ejendomme.Salg til operatører og distributører - broadcast-selskaber som Stofa, Yousee

Sig Triax og mange vil sikkert genkende navnet fra de store 'tallerkener', der hang oppe under taget på mangt et parcelhus i Danmark i 1990'erne.

De fleste danskere får i dag deres tv-signal ind i husstanden via kabler og fibernet. Samtidig har streamning-tjenesterne buldret frem, og så har en gammel antenne-virksomhed som Triax jo bedre at følge med.

Og det gør de selvfølgelig. For godt nok bliver der stadig produceret millionvis af parabol-antenner, modtagere og kabinetter på Bjørnkærvej i Hornsyld, men det er først og fremmest med eksport for øje. I dag er Triax nemlig en global virksomhed med Europa og Mellemøsten som sit vigtigste marked og et samlet salg i omegnen af 100 mio. Euro om året.

Mens produktionen kører derudaf, bliver der arbejdet intenst og koncentreret inde ved siden af i Triax' afdeling for Research & Development. Det er her, Triax investerer og udvikler til fremtiden lige nu.

Styret af megatrends

Tidens megatrends er et konstant voksende behov for udveksling af data især i form af levende billeder. Det sker via bredbånd, wifi og IP-teknologier. 'Internet of Things' er begyndt at tage over, og ansvaret for, at Triax fortsat er den innovative og professionelle partner i markedet, der finder løsninger til at forbinde med fremtiden med nutiden, har siden 2014 været placeret hos udviklingschef Jens Kiib.

Det var kort efter - i sommeren 2015 - at den svenske kapitalfond Polaris Private Equity overtog Triax fra Nielsen& Nielsen Holding A/S efter næsten 30 års ejerskab, og det har for alvor sat gang i investeringerne i udviklingsafdelingen.

Dengang beskæftigede R&D i Hornsyld 15 medarbejdere. Her - godt halvandet år senere - er der 23 ansatte, og Jens Kiib søger flere egnede kandidater.

- Jeg vil gerne op på 25-28 medarbejdere i afdelingen. Det skal vi nok komme, for det er et sted, hvor ingeniører får ild i øjnene. Vi bygger fundamentet til fremtidens platforme, og der er mulighed for at være med helt fra idé til kørende produktion, siger Jens Kiib.

Tæt på produktionen

- Det er svært at få folk ud af universitetsbyerne til det første eller andet job, men når der også bliver behov for et hus og en græsplæne til familielivet, så bliver Hedensted Kommune pludselig interessant, fordi husene er billigere her, og der er mange spændende arbejdspladser, forklarer R&D direktøren.

Jens Kiib kommer selv til Triax fra Schneider Electric i Kolding med masser af produktion i udlandet, og han blev blandt andet fascineret af, at Triax stadig producerer i Danmark, for der er langt til fjernøsten i forbindelse med levering.

- I et konkurrencepræget marked, hvor teknologien ændrer sig hurtigt, er der en enorm dynamik i at have udvikling og produktion tæt på hinanden. Derfor virker det til, at vi har det rigtige setup baseret på partnerskaber, siger Jens Kiib.

Triax R&D har en række eksterne partnere i blandt andet Skopje i Makedonien og Minsk i Hviderusland.

- Det er dygtige folk, som vi arbejder sammen med der. De spiller selv ind med idéer, så produktet ofte bliver bedre end specifikationen. Samtidig er kulturen og mentaliteten ikke så fjern fra os, som den er i Østen, forklarer Jens Kiib.

Turnaround som fundament

Ambitionerne for fremtiden er høje hos Triax. Fokus er salgsmæssigt især rettet mod lukkede netværk til for eksempel hoteller og hospitaler, samt de mere klassiske forretningsområde som broadcast-selskaber og private via installatører og grossister.

Samarbejdet med Polaris har for alvor givet Triax muligheden for at løbe med bolden som innovativ markedsleder, men det strategiske fundament blev lagt tilbage i 2012 i forbindelse med en turnaround.

- Vi havde egentlig haft nogle gode år op til, at Europa gik fra analoge til digitale signaler, og alle var presset til at skifte udstyr. Det betød, at der efterfølgende ikke var behov for meget nyt udstyr, og det gik udover både salget og bundlinen. Derfor gik vi i gang med at rekonstruere og refokusere virksomheden. Vi tilpassede kapaciteten til markedet, skar omkostninger væk og ensartede vores sortiment og processer, så vores datterselskaber blev bedre integreret med hinanden. Samtidig traf vi et meget bevidst valg om at skille vores skabsfabrik fra og udelukkende satse på multimedia, fordi en teknologivirksomhed ikke også skal tænke i stålkabinetter, siger Claus Omann, administrerende direktør på snart sjette år hos Triax og fortsætter:

- Polaris-handlen har været god for alle parter. Nielsen & Nielsen har gennem mange år været med til at udvikle virksomheden, men nu har vi fået ny fokus på strategien. Vi har brugt år på at professionalisere os, og Triax har stadig et svært år foran sig, før vi virkelig begynder at løfte os. Lige nu er vi i gang med et produkt- og teknologiår, så vi er klar til en ny vækstrejse.

Innovativ og pålidelig

Billetten er et innovativt virksomheds-DNA, som blomstrer og bygger på pålidelighed som grundværdi. Det gjorde det også, da den gamle smed i Hornsyld byggede sine første antenner i midten af 1950'erne. Samtidig går strategien i dag outside-in med udgangspunkt i forbrugerens behov i stedet for inside-out som tidligere.

Endelig har Triax et unikt distributionsnetværk, der rækker ud til hele verden, som er helt afgørende for succesen.

- Der er en meget stor indtrængningsbarriere for amerikanske og kinesiske konkurrenter i Europa, fordi vores marked her er så komplekst, som det er tilfældet, og der har vi en stor fordel, slutter Claus Omann.

I Polen er tv-signalet for eksempel endnu analogt. I Frankrig lever 1200 installatører af at sætte Triax-systemer op, og i England har Triax sin egen produktion af paraboler til det britiske marked. Her hænger der nemlig stadig masser af 'store tallerkener' på husene.