Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Efteruddannelse er nødvendigt, men er desværre ikke for alle


Efteruddannelse er nødvendigt, men er desværre ikke for alle

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Læserbrev: Vilkårene for efteruddannelse er for dårlige og bliver nedprioriteret af arbejdsgiverne.

Jeg afsluttede før sommerferien et efteruddannelsesforløb, som er målrettet pædagoger i skolen. Forløbet giver i det store regnskab kun 10 ects point, men det tager 6 måneder at gennemføre.

Jeg var af sted på uddannelsesstedet cirka hver anden onsdag for at modtage undervisning. På det halve år skulle vi læse et pensum på omkring 800 sider. Dette var samtidig med mit fuldtids arbejde, som skolepædagog.

Jeg fik skam også studiedage, som jeg selv kunne fordele, hele 11 dage. Dette er faktisk et bedre vilkår end så mange andre skolepædagoger får, da det er den enkelte skole, som afgør, hvor meget den vil betale for og prioritere pædagogernes kompetenceudvikling.

Jeg er, foruden at være skolepædagog, også mor til tre små børn. Det betød, at når jeg skulle læse til min uddannelse, foregik det, hvis jeg var heldig, kl. 20. Men ofte nærmede klokken sig 21.00, inden jeg kunne sætte mig for at læse efter en lang arbejdsdag, og det selvom vi er to forældre herhjemme til at gøre klar til næste dag.

Det var hårdt, og ofte måtte jeg opgive, fordi jeg var dødtræt. Derfor indlagde jeg nogle af mine studiedage undervejs for at kunne følge med pensum. Det blev derfor nødvendigt at placere en ferie i skriveperioden, for at jeg kunne nå at skrive min opgave og få forberedt den mundtlige prøve.

Jeg "overlevede" og kom godt igennem. Jeg fik opfrisket en masse teorier fra min studietid, og jeg fik også en masse ny og brugbar viden med mig. Men de seks måneder var en ekstrem hård periode, fordi jeg blev presset både professionelt og privat. Faktisk må mange skolepædagoger i sidste ende springe fra, fordi de ikke kan holde til presset, og det forstår jeg fuldstændigt.

Efteruddannelse er en prioritering, det ved jeg. Men efteruddannelse bør prioriteres højere for alle faggrupper, for at vi hele tiden opretholder vores viden, ekspertise, og at vi kan følge med udviklingen.

Derfor må der ses på vilkårene for efteruddannelse. Det er helt absurd, at det skal tage seks måneder at tilegne sig 10 ects point. Hvis efteruddannelsesforløbet fx blev komprimeret til 1,5 måned, så ville pædagogen være fuldtidsstuderende i den periode og fuldstændig dedikere sig studieprocessen. Det ville gøre processen intensiv, men flere ville fuldføre, hvilket må være ønskværdigt for alle, men allermest for arbejdsgiverne.