Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Forkerte steder og forkerte tidspunkter


Forkerte steder og forkerte tidspunkter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Læserbrev: I forbindelse med underskriftsindsamlingen mod regionens besparelser på busruter udtaler regionsrådsformand Bent Hansen til TV Østjylland, at det var en god idé, om underskriverne nu også bruger busserne. Og det kan jeg kun give Bent Hansen ret i. Men hvis man skulle bruge bussen, kræver det ligesom, at de kører på de rigtige tidspunkter. Og for den sags skyld også de rigtige steder.

Desværre findes der en lang række steder, hvor dette ikke er tilfældet. Jeg skal indskrænke mig til at nævne et par stykker:

Rute 926 X, Viborg - Vejle

Ruten er oprindeligt tænkt som en nem forbindelse mellem Nordvest/Midtjylland og Sydjylland, dvs. med gode forbindelser i Vejle til/fra rute 900 X, Vejle - Sønderborg. Desværre er der sket det, at antallet af gode forbindelser i denne relation gennem de seneste 6-7 år er blevet mere end halveret. Tilmed har der nu i nogle år kørt en bus fra Viborg kl. 5.50 på hverdage. Bussen er normalt gabende tom, indtil den når frem til Tørring, hvorfra den kører skolekørsel til Vejle. Bussen returnerer fra Vejle kl. 8.10. Gabende tom.

Denne kørsel koster Region Midtjylland min. 300.000 kr. årligt. Det er yderst kritisabelt! For at føje spot til skade, ankommer bussen til Vejle 4 minutter efter, at X bussen til Sønderborg er kørt !

Så hvis man gerne vil en rute til livs, er dette absolut en effektiv måde at få den lukket på.

Strækningen Viborg - Silkeborg

X bussen, rute 960 X, er i dag kun 5-6 minutter hurtigere end den regionale rute 60, så gevinsten ved at tage X bussen er altså ret beskeden. Og ofte er afgangstiderne på de to ruter stort set sammenfaldende, så her kunne der godt spares, eller de knappe ressourcer kunne gøre større nytte et andet sted.

Dette er blot et par eksempler ud af mange. Så i stedet for at flytte rundt på aberne bør der foretages et kritisk serviceeftersyn af køreplanerne.