Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Hærvej og udvidelse af E45 er mulig


Hærvej og udvidelse af E45 er mulig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Af formandskabet i Business Region Aarhus: Borgmestrene Claus Wistoft (Syddjurs), Peter Sørensen (Horsens) og Jacob Bundsgaard (Aarhus).
Penge
Læserbrev. 

Læserbrev: Vores debatindlæg i Viborg Stifts Folkeblad i forrige uge har givet anledning til diskussion, men også til den misforståelse, at vi modarbejder hærvejsmotorvejen. Det gør vi ikke. Vi kan naturligvis godt se en fremtid med både en hærvejsmotorvej og en udvidelse af E45 fra Vejle til Randers.

Vores debatindlæg har udelukkende haft til formål at forklare, at der helt naturligt vil gå tid, førend hærvejsmotorvejen er etableret, og i det tidsrum er det vigtigt, at Østjyske E45 bliver udvidet fra to til tre spor i begge retninger.

Allerede nu er den østjyske motorvej nemlig en af de mest trafikerede motorveje i Danmark. Alene i perioden fra 2005 til 2015 er trafikken steget med helt op til 37% på strækninger mellem Vejle og Randers. Trafikken på den østjyske motorvej skyldes fortrinsvis folk, som skal på arbejde i Østjylland, og virksomheder som skal transportere produkter til og fra virksomhederne omkring motorvejen. Trafikken på E45 er dermed et god tegn på den økonomiske udvikling i vores samfund og en forbedring af vilkårene på motorvejen er derfor en forudsætning for en fortsat vækst og udvikling i hele Jylland.

Mange virksomheder er desværre allerede i dag nødt til at sende deres transport tidligere afsted for at undgå den store trængsel og må derfor bruge flere timer for at få varerne frem. E45 er generelt en af de motorveje med fleste lastbiler. Der kører således i gennemsnit dagligt 8000 lastbiler på E45. Det svarer til 15-20 % af den samlede trafik på motorvejen.

Men den stigende trængsel medfører desværre, at pendlere og virksomheder allerede i dag at bruger de små hovedveje, som ikke er bygget til den daglige tunge trafik.

Dermed er det allerede blevet meget udfordrende at nå frem til sit arbejde inden for acceptabel rejsetid, hvis man bor i oplandet til de større byer i Syd- og Østjylland. Det viser en ny analyse fra Region Syddanmark og Business Region Aarhus om trængselsbilleder i og omkring de 12 største byer i området. Faktisk er trængslen blevet så voldsom, at virksomhederne mister mulighed for at rekruttere arbejdskraft, fordi pendlertiden stiger til mere end den time, de fleste oplever som maksimal pendlertid hver vej.

Det koster på dansk konkurrenceevne. F.eks. kan dem, der bor i Randers, nå 60.000 færre arbejdspladser, ikke mindst fordi trængsel afskærer dem fra at nå job i Horsens-Vejle området inden for en time. Det samme gælder for 55.000 arbejdstagere som ikke kan nå frem til centrum af Aarhus på en time, hvis de kører i trængselsperioden kl. 7.30 om morgenen sammenlignet med kl. 19.30, hvor der ikke er trængsel.

Det er derfor godt, at Folketinget allerede har vedtaget en udvidelse af E45 imellem Aarhus og Skanderborg og at regeringen har et mål om at øge fremkommeligheden på de øvrige strækninger i sit regeringsgrundlag. Der er brug for en udvidelse af motorvejen fra Vejle til Randers, så der kommer 3 spor på hele strækningen og det er godt, at der indledes undersøgelser om etablering af hærvejsmotorvej!