Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Hvor er det dog tankevækkende med den mødeaktivitet


Hvor er det dog tankevækkende med den mødeaktivitet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Læserbrev: Jeg er netop hjemvendt fra aftenens personalemøde på mit job. Jeg er til daglig pædagog i en af Viborg Kommunes daginstitutioner, og nu sidder jeg tilbagelænet i sofaen efter en arbejdsdag på 11,5 timer (inklusiv det omtalte personalemøde).

At mine tanker nu kører på højtryk skyldes såmænd ikke længden på min arbejdsdag, men mere det faktum, at flere af punkterne på mødet var præget af tiltag og orientering fra kommunens side, som igen ledte min opmærksomhed hen på overskriften på en artikel, jeg for efterhånden nogle måneder siden skrev i min fagforenings lokalafdelings fagblad.

Overskriften var kort og godt ''Tilbage til kerneydelsen'' og omhandlede b.la. udviklingen indenfor daginstitutionsområdet, hvor man ad åre samtidig med en affolkning af det pædagogiske personale er blevet voldsomt dygtig til - både som kommune, men også fra landspolitisk side - at tilføre hele området et hav af såkaldte eksperter og meningsdannere.

Disse grupper af eksperter og andet "godtfolk" har de seneste år - og tro mig, det er et stadigt stigende fænomen - haft ubeskriveligt travlt med at finde ud af, hvad børn har brug for, og på hvilken måde pædagogerne ude i virkeligheden så skal føre ideerne ud i praksis. Der, hvor kæden så bare ofte hopper af for de såkaldte eksperter, er desværre, at de i flere tilfælde ikke har nogen som helst ide eller fornemmelse af, hvad en hverdag ude blandt børnene reelt indebærer.

For hvor er det dog tankevækkende, at beslutningstagere, eksperter, m.m., (læs; dem, som IKKE til daglig har nogen som helst omgang med dem, det hele drejer sig om, nemlig børnene), hele tiden har alt for travlt med at sætte dagsordenen ude i institutionerne.

For et stykke tid siden satte jeg mig ned med institutionens fælles kalender. Jeg gjorde helt konkret det, at jeg bladrede et halvt år tilbage i kalenderen og begyndte her en optælling over dage, hvor en eller flere fra personalegruppen var fraværende (enten delvis og hele dagen) pga. kurser, foredrag, møder med eksterne folk osv., osv.

I dette halve år var 31 procent af dagene enten jeg selv eller en kollega "ramt" af ovenstående. Dvs. ca. hver tredje dag var der - i et forvejen skrabet personalebudget - fravær af mig eller en kollega grundet møder, kurser, foredrag og andre forkromede projekter, som i langt de fleste tilfælde er kommet ''ovenfra'' - dvs. fra de føromtalte eksperter o.l.

Det hele skriger jo nærmest på flere voksne hænder, (og det er et stort flertal af de nuværende byrådsmedlemmer også enige i). S, C, V, DF og SF står klar med yderligere tilførte ressourcer til området de kommende år. Skal vi op i en anden ''vægtklasse'', hvor vi snakker minimumsnormeringer (hvilket jeg selvfølgelig som pædagog ville bifalde), er dette dog nødt til at komme fra landspolitisk side, herunder også finansieringen.

Men hvor kunne det være befriende, nu hvor man som kommune nærmest hvert år fattes penge, at man vendte tilbage til kerneydelsen, og satte tempoet lidt ned på ''alt det andet''...