Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Læserbrev: Skoler og foreningers samarbejde er fuldstændig nødvendigt


Læserbrev: Skoler og foreningers samarbejde er fuldstændig nødvendigt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Eva Pinnerup, næstformand børne- og ungdomsudvalget Viborg Kommune, borger i Overlund
Billede
Læserbrev. 

Den danske folkeskole er noget meget centralt dansk. Som ordet siger er det folkets skole. Her mødes børn omkring læring og dannelse på tværs af social og økonomisk baggrund og skolen er dermed en vigtig kulturbærende institution. Der bliver skrevet meget om og tallene viser desværre at folkeskolen er under pres og vi ser en stigende elev flugt. Det siger jo sig selv, at for at kunne kalde sig "folkets" skole, må man være en del af folket og det lokal samfund, som skolen ligger i. Det kunne jo være, at nøglen til folkeskolens overlevelse ligger i dens engagement i lokalsamfundet og det lokale foreningsliv!?

På linje med folkeskolen, er det danske foreningsliv en helt unik konstruktion, som ikke findes andre steder i verden. Gymnastik, fodbold, badminton, spejder er alle eksempler på aktiviteter, der dyrkes i foreninger, der er drevet af frivillige kræfter og er grundlag for vores demokratiske og sociale opdragelse i Danmark. Men foreningslivet er også en kultur, der er under pres. Jeg synes ikke vi har råd til at miste det fantastiske danske foreningsliv. Derfor er det nødvendigt, at skolerne bakker op. Skoler og foreningers tætte samarbejde er med til, at vi får flere børn og unge til at bruge deres fritid på en sund og aktiv måde. Skoler og foreninger har allerede mange steder talrige samarbejdsprojekter til gavn for børn og det lokale foreningsliv. Bland andet ser vi gode eksempler på dette samarbejde i Frederiks og Rødkærsbro. Jeg mener, at skolerne har en speciel forpligtelse som kulturbærende institution, til at være med til at gøre det nemmere og mere tiltrækkende for børn at dyrke motion og dermed også indgå i det lokale foreningsliv. På fuldstændig samme måde må foreningslivet være aktive i samarbejdet med skolen om børnene.

Det nye skoleforlig mellem S, V, SF og DF omtaler også dette samarbejde:

"Partierne er enige om, at skolen skal være åben for det omgivende samfund og søge at skabe, en så virkelighedsnær undervisning som muligt"

"Vi ser "Den åbne Skole" og en tæt tilknytning til forenings- og idrætsliv såvel som erhvervsliv, som afgørende for et godt skole forløb"

"Kendskab til udviklingen i samfundet skal sikres gennem et udvidet samarbejde med erhvervs- og foreningsliv i lokalområdet"

Dette er blot nogle eksempler på forligsteksten, som er en fortsættelse og præcisering af det, der står i Folkeskolereformen.

I og med, at det er "folkets skole" skal det også være et sted folket føler sig trygge og kommer jævnligt. Skolen er en offentlig bygning betalt af skatteborgernes penge, som alle skal have mulighed for at bruge og føle ansvar for. Det betyder dermed, at det vil være hensigtsmæssigt, at skolen benytter den lokale hal og foreningerne benytter skolens lokaler og det skal hallerne og skolernes indretning også gerne afspejle.

Et eksempel på dette, er den proces, der i øjeblikket foregår, omkring den nye skole på Vinkelvej i Overlund. Her skal den nye folkeskoles indretning gerne tilgodese både behov for skolens elever både dem med og uden særlige behov og samtidig det omkringliggende lokalsamfunds behov. Dermed kan den blive "folkets skole".