Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Næste gang tager jeg bilen!


Næste gang tager jeg bilen!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Af Lars Madsen, Kjellerup.
Preben Madsen/Scanpix Denmark
Læserbrev. 

Læserbrev: Jeg har altid sagt, at man skal måle en virksomhed på dens evne til at håndtere kritik af ens produkter, fejl og mangler. Det har naturligt betydning for, om en virksomhed evner at lever en troværdig service.

Den 8. marts om morgen skulle jeg med bussen fra Viborg til Randers. Bussen med afgang 6.40 kom aldrig. Efter en længere opgave med at finde nogle informationer på Viborg Rutebilstation om mulighed for at finde nogle kontaktoplysninger, så lykkes det i nederste hjørne på en kopieret køreplan at finde et telefonnummer. Blot for at finde ud af, at Midttrafiks kundeservice først lukker op kl. 7.00. Arriva, der kører tog, har deres åben 6.00-24.00.

Da det så langt om længe lykkes at få Midttrafiks kundeservice i tale, kendte de først intet til, at bussen ikke var kørt. Men måtte dog indrømme efterfølgende, at den ikke var kørt. Og at busselskabet ikke som krævet i kontrakten havde indsat en erstatningsbus. Nå, men så er det jo godt, at Midttrafik har en rejsegaranti, skulle man synes. Nej, det fordrer nemlig, at man enten selv kører i bil eller vil lægge ud for en taxi.

I det her tilfælde koster en kontantbillet 77 kr., mens turen i taxi vil kosten omkring 700 kr. Da jeg gjorde opmærksom på, at jeg ikke agtede at lægge penge ud for Midttrafik, som jeg måske på et eller andet tidspunkt fik tilbage, var svaret, at det var sådan mulighederne var.

Generelt er det tæt på umuligt at finde oplysninger på stationerne om busruter i området, der er ingen køreplaner, oversigtsplaner m.v. Det skyldes ifølge Midttrafik, at man bruger internettet. Men man sørger fx ikke for gode signaler på stationerne og har en klar forventning om, at kunderne vil medbringe og bruge deres eget udstyr til det. Ingen muligheder for at anvende terminaler til opgaven.

Det er også ved muligheden for at få opdateret oplysninger uden for byerne, at man anvender internetbaseret udstyr til indhentning af oplysninger. Det tyder på, at Midttrafik ikke ved, hvilke områder de betjener, nemlig mange områder med ingen eller meget dårlige signaler til internettet.

Midttrafik tilbyder noget, de kalder rejsegarantien. Den består i dækning af udgifter til taxi eller egen bil. Men udfordringen er "bare", at man ikke kan være sikker på at få dækket disse udgifter, da det er helt op til Midttrafik at afgøre dette. Hvor mange mon der vil lægge ud for en taxiregning på tæt på 700 kr., når samme rejse koster 77 kr. i bus? Det er "tilbuddet" fra Midttrafik. Mange andre trafikselskaber refunder billetterne i sådanne tilfælde. Men Midttrafik lader det være kundernes ansvar at afhjælpe de fejl, der er ved det produkt, de sælger. Det kalder Midttrafik kundeservice i 2017.

Midttrafiks bestyrelse består af en lang række politikere, som har fået denne opgave som en led i de politiske studehandler, der indgås, når kommunalbestyrelser og regionsråd konstituerer sig. Men det virker som om, at det så er helt slut med at påtage sig et ansvar for at tænke på at få Midttrafik til at lever et produkt, der også fungerer, når bussen ikke kommer. For noget så ringe som Midttrafiks kundeservice og rejsegaranti skal man lede meget længe efter. Det minder mest af alt om ikke at påtage sig noget ansvar, og udvise ligegyldighed over for de udfordringer, kunderne oplever, når bussen ikke kommer.

Næste gang tager jeg bilen.