Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Vandløb, motorveje, parkering og Danmarks Radio


Vandløb, motorveje, parkering og Danmarks Radio

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Læserbrev: I Viborg Stift Folkeblad den 15. marts skriver formand for Landboforeningen Midtjylland Frede Lundgård Madsen (FLM) om revision af vandløbsloven, og ser frem til at afvandingen fremmes på bekostning af naturinteresserne.

Vandløbene er et meget vigtigt naturelement i det danske landskab. Samtidig er det et faktum, at mange jorde langs vandløbene har sat sig op til 1-2 meter, siden de fleste vandløb blev rettet ud og kanaliseret omkring år 1900. Mange steder er det således helt urealistisk at opnå tørre og dyrkningsbare arealer langs vandløbene. Der, hvor en ændret og skånsom vedligeholdelse kan sikre værdifulde dyrkningsjorder, kan det være relevant at fortsætte vandløbsvedligeholdelse, men andre steder bør man lade naturen råde og give vandløbene fri.

For eksempel er det i mine øjne urealistisk at fortsætte vedligeholdelsen af Nørreå, da jorderne er sunket og åens fald så ringe, så der nærmest er tale om en lang sø. Langs Gudenåen er det yderst begrænset, hvor mange intensivt dyrkede arealer, der er truet af vandstand. Nogle huse og en virksomhed i Bjerringbro kan sikres ved at hæve grunden eller bygge nogle mindre diger.

Vandløb, der får et naturligt forløb med brede enge, som ind imellem oversvømmes, vil være et kæmpe fremskridt for naturen og landskaberne i Viborg Kommune, og dyrk så den jord, der er veldrænet og ligger højere end vandløbene.

I samme avis toner Kristian Pihl Lorenzen endnu engang frem med sin motorvejsvision og liberalistiske "bare derudad politik". Arbejd dog på at udvide hovedvej 13 til en motor-trafikvej. Problemet med hovedvej 13 er jo ikke kapaciteten, men at det er håbløst at overhale lastbiler og campingvogne. Det problem løser en motorvej selvfølgelig - om 10-15 år og til en voldsom pris. Og hvad med nogle trafikpolitiske tanker om et andet trafikmønster. Vi må da snart se i øjnene, at vi ikke bare kan blive ved med at bygge bredere og bredere veje. Vi må have visioner om en samfundsstruktur, hvor transportbehovet ikke er så stort. Jeg ved godt det er svært, men altså!

Byrådet vil indføre betalt parkering i Viborg Midtby. En rigtig dårlig idé. Det vil få endnu flere til at holde ind ved centrene udenfor byen og lade bykernen tilbage øde, tom og fattig.

Og så Danmarks Radio. Hvad er der egentlig i vejen med den? Hvad galt er der i, at Danmarks Radio har en musikafdeling, som vel er stor, men som også har kor og orkestre blandt verdenseliten - og nu også med koncertsal på samme niveau. Jeg ser ingen som helst vision i at lægge dem sammen med Det Kongelige Teater. Det er to forskellige verdener, som har hver sine store kvaliteter, hvis vi ellers forstår at påskønne det. Det evner vores såkaldte kulturminister åbenbart ikke. Hendes forslag omkring Danmarks Radio kan kun ses som beskæring, nedskæring og besparelser. Tænk på hvad licensen koster - 2.492 kroner om året for en håndfuld radioprogrammer, en håndfuld tv-programmer en række internettjenester til hele familien. Viborg Stift Folkeblad koster 1.700 kr. mere om året, og så må du undvære avis om søndagen.