Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Vigtigt med bevægelse i folkeskolen


Vigtigt med bevægelse i folkeskolen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Læserbrev: Reformer siges der løbende mangt og meget om. Meningerne om indhold kan være delte, men når de med et folketingsflertal er vedtaget, skal de implementeres.

Nu er der igen fokus på folkeskolereformen og den del, der drejer sig om, at eleverne skal have 45 minutters bevægelse i løbet af en skoledag. Som folkeskolelærer og idrætslærer gennem mange år har jeg oplevet, hvor positivt fysisk aktivitet kan påvirke børns og unges læring og trivsel. Jeg har også set, hvorledes det påvirkede i negativ retning, hvis der var klasser, som ikke fik denne mulighed, og derfor var det for mig, som idrætsordfører for Dansk Folkeparti, meget vigtigt, at der netop i folkeskolereformen blev fokuseret på bevægelsens fordele, og at det skulle blive en obligatorisk del af skolehverdagen. 

Derfor må der ikke rejses tvivl om denne del. Det sker desværre, fra ministerens side, når Merete Riisager udtaler, at man kun skal bruge bevægelse, der hvor det giver mening, og at man ikke nødvendigvis skal proppe det ind, hvis det virker forstyrrende for den undervisning, som ellers foregår.

Jeg mener ikke, man kan tale om at "proppe" noget ind, og at bevægelse kan virke forstyrrende. Tværtimod. Idræt og bevægelse skaber variation i skoledagen og kan virke motiverende. Selvfølgelig bedst, hvis lærerne er klædt på til opgaven og har en ledelse, der bakker op og påtager sig sit ansvar.

Jeg har til dato ikke hørt, at bevægelse skulle være skadeligt for børns sundhed og indlæring. Derfor handler det nu om at implementere bevægelse i alle folkeskoler og på alle klassetrin. Det vil på forskellig vis gavne den enkelte elev, klassens trivsel, læreren, skoleledelsen, samarbejdet med idrætsforeningerne og bekræfte, at denne del af folkeskolereformen faktisk gør en forskel, når det drejer sig om børns trivsel, sundhed og læring. Det er da en "win-win" situation.