Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Den kropslige forankring af skriftsprog


Den kropslige forankring af skriftsprog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Lars Norup norup@viborgfolkeblad.dk
Billede
Leder. 

Der er det fantastiske ved skriftsproget, at det skrevne ord står der i sin enkelthed. Oftest sort på hvidt. Det kan skabe smukke billeder i hovedet. Det kan være kunst, og det kan være kedeligt som en indkøbsseddel. Det skrevne sprog er et værktøj til forståelse af livets kompleksitet.

Vi skriver sort på hvidt og skaber alligevel farverige billeder i hovederne på hinanden, når sproget bruges i litterære sammenhænge. Når vi skriver love og faglige afhandlinger, er det sprogets rolle at være faktuel. Det skrevne sprogs fine nuancer er baggrunden for vores civilisations udvikling.

Er det så rigtigt, som der står i en pressemeddelelse, at filmsproget i dag er et kommunikations- og erkendelsesredskab, som er mindst lige så vigtigt som skriftsproget? Måske - i hvert fald er forfatteren veluddannet, idet hun er cand.pæd. i pædagogisk filosofi og dermed har en faglig baggrund for påstanden.

Det er sikkert, at filmsproget vinder frem. Youtube fylder også mere i mit liv - privat og på arbejde. Animation vinder frem overalt, og Viborg er Danmarks stolte animations-hovedstad. Så det er uden tvivl et godt initativ, når VIA University College slår et slag for, at folkeskolelærernes kompetencer skal løftes på filmområdet, så de kan hjælpe eleverne ind i den fremtid, som venter dem.

Tillad mig dog en bekymring, når påstanden er, at skriftsproget taber til filmsproget. Hvis det er rigtigt, så bliver jeg lidt bekymret for fremtidssamfundet. Og for, hvordan vi kan kommunikere, så budskaberne bliver lige så klare som det, der lidt kedeligt står sort på hvidt. Og for vores evne til at bruge fantasien til og skabe vores egne billeder ud fra en tekst.

Jeg måtte læse én sætning i pressemeddelelsen op til flere gange: "Når film og fag i skolen forenes, forankres det faglige indhold kropsligt!" Det var pokkers! Hvis meningen er, at det forankres i form af kemi i hjernens hukommelse, så er det vel ikke meget anderledes end skriftsproget. Men der skrives afhandlinger om, at det læste skriftsprog vinder, når man måler, hvor meget der "lagres" i vores hukommelse.

Vi lever i en kompliceret verden med mange forventninger til vores børns kompetencer. Multimedier giver nye muligheder, som skal udnyttes.

Må jeg ikke ydmygt og i respekt for begejstringen for multimedieverdenen slå et slag for, at vi ikke kaster det skrevne sprog i grams. At forældre, lærere og beslutningstagere bevarer respekten for det skrevne ord og vægter det højt i undervisningen. Hvis blot én generation mister det at skrive som samfundets bindemiddel, kan vi have tabt noget uerstatteligt.