Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Måske den vigtigste del af reform bliver overset


Måske den vigtigste del af reform bliver overset

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Lars Norup norup@viborgfolkeblad.dk
Morten Dueholm
Leder. 

Børn løber ikke ude og leger røvere og soldater. Børn cykler ikke i skole. Børn ligger på sengen og spiller på deres konsoller. Og børn ligger også i sengen og laver lektier. Børn bliver tykkere, og børn risikerer at få diabetes og andre sygdomme, fordi deres krop forsømmes.

Netop derfor var der grund til at glæde sig over skolereformen. Endelig var der udsigt til at opprioritere bevægelse i folkeskolen. 45 minutters bevægelse hver dag var intentionen, men desværre ser det ud til, at folkeskolerne ikke tager budskabet om bevægelse alvorligt.

En undersøgelse blandt pædagoger i folkeskolen viser, at under halvdelen af pædagogerne mener, at målet om 45 minutters bevægelse om dagen bliver opfyldt.

Det er ufatteligt, at kravet om bevægelse ikke bliver taget mere alvorligt. Det er så rigeligt dokumenteret, hvad bevægelse betyder for børnenes kroppe, for deres humør og for deres evne til at tage imod undervisning.

Tilbuddene i foreningslivet er meget store, og vi kan glæde os over, at Viborg efterhånden har mange muligheder for børn, som ikke lige er til hverken fodbold eller håndbold. For eksempel street-aktiviteter. Men vi taber alligevel mange børn.

Det er med motion som alt andet her i livet. Det, man har med sig fra barndommen, kommer til at præge resten af livet. Har du fundet glæden ved bevægelse, vil du have svært ved at undvære det senere i livet. Nogle er heldige at vokse op i en "idrætsfamilie", men andre har ikke dette rygstød til at få trænet kroppen.

Resultatet vil blive et hav af livsstilssygdomme. Og hvis man vil have syn for, hvad det betyder, vil en rejse til USA være en øjenåbner.

Det er selvfølgelig primært et forældreansvar at give deres børn den bedst mulige opvækst, men på samme måde som med opdragelse spiller folkeskolen en meget vigtig rolle i at bakke forældrene op (for de fleste) eller at råde bod på det forsømte (en voksende inaktiv gruppe).

I dagbladet Politiken bliver det på baggrund af undersøgelsen diskuteret, hvem der har ansvaret for manglen på motion i folkeskolen. Naturligvis er det et fælles ansvar for forældre, lærere og ledelse. Men skærer vi det ind til benet, så er det skoleledelsen, som må påtage sig denne vigtige opgave.

Vi kan stort set alle huske, at folkeskolen på mange måder har haft enorm betydning for, hvordan vores liv har formet sig. Det drejer sig i høj grad om dannelse, livslange kammeratskaber og senere valg i livet.

Når jeg ser de mange livsglade unge mennesker til Generation Handball, bliver jeg utrolig glad for den fysiske og mentale sundhed, de udstråler. Men jeg bliver også lidt trist, for man skal ikke bevæge sig langt væk fra dette miljø for at finde de inaktive, de overvægtige og de usunde vaner. Hvem tror I bliver fremtidens vindere?

Tag nu denne opgave alvorligt og lad være med at springe over, hvor gærdet er lavest.