Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Motorvej på vej? 13 vigtige år venter


Motorvej på vej? 13 vigtige år venter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Ole Bjærge oleb@viborgfolkeblad.dk
-
Leder. 

Den allestedsnærværende og hårdtarbejdende trafikpolitiker Kristian Pihl Lorentzen (V), Ans, bekendtgjorde i onsdagens udgave af Viborg Stifts Folkeblad, at vi i 2030 vil have en nord-sydgående motorvej stort set ned i gennem det jyske vandskel.

Dette ligger ikke langt fra Viborg, så derfor må vi også forvente, at denne vej vil slikke sig op ad Viborg by, når den engang står klar.

Vejen står højt på ønskesedlen hos store dele af befolkningen på egnen. Den vil fremme væksten i området og sikre Viborgegnen en naturlig plads i toppen af hitlisterne, når det handler om attraktive, jyske områder. Det være sig erhvervsmæssigt og bosætningsmæssigt. Således lyder argumentationen.

Det er uden tvivl korrekte analyser, men inden vi sætter os i bilen og drøner til Trekantsområdet på 40 minutter - og det glæder vi os naturligvis meget til - så er der et vigtigt stykke arbejde, vi skal have gjort først, og det arbejde må ikke trække for længe ud.

Der er - og det er der forhåbentligt ingen, som vil være uenig i - store naturværdier på vores egn. Disse priser vi ofte og gerne, og vi gør det i særlig grad, når vi skal sammenligne vores by og egn med andre byer og egne. Ingen nævnt ingen glemt.

Disse naturværdier skal vi ikke ødelægge, og øvelsen - når beslutningen i Folketinget, om hvor præcist motorvejen skal forløbe, skal tages - går ud på i størst muligt omfang at beskytte disse.

Vi vil gerne hjælpe vore østjyske naboer, således at deres hårdt belastede motorvej kan blive mere fremkommelig. Dette vil i sagens natur også komme os til gode, og den tillægsgevinst tager vi i mod med kyshånd.

Vi skylder ligeledes de mange lodsejere langs den kommende, lange motorvej, som vil få deres besiddelser påvirket af denne, at vi ikke trækker beslutningen i langdrag. Det er i nogle områder svært nok at handle ejendomme, og det bliver ikke nemmere, hvis tilflyttere ikke er sikre på, hvordan deres nærområde indrettes, når nu vejen kommer.

Skal vi nu helt ensidigt lægge alt vores "trafik-energi" i, at denne Hærvejsmotorvej kommer om godt et dusin år?

Det vil ikke være klogt, for vi er nødt til at forholde os til, at Jyllands hastigt voksende hovedstad Aarhus ifølge alle fremskrivninger vil fortsætte den voldsomme vækst. Derfor er vi nødt til at få skabt en bedre vejforbindelse til Aarhus, og når vi nu er ved det, så vil en bedre togforbindelse mellem de to byer også være en investering, der - undskyld udtrykket - også vil give rigtig god mening på den såkaldt lange bane.

Der er nok at arbejde for og med.