Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Viborg går mod en mere helstøbt midtby


Viborg går mod en mere helstøbt midtby

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Lars Norup norup@viborgfolkeblad.dk
Morten Dueholm
Leder. 

Viborg er en smuk by. Det skyldes selvfølgelig først og fremmest, at byen gennem sin bygningsmasse er præget af en historie og en fin arkitektonisk og håndværksmæssig kvalitet igennem århundreder.

Man kan nogle gange godt undre sig over, at vi i kroner og øre er rigere end nogen sinde, men når vi bygger i dag, kan det føles, som om vi er fattigere end nogen sinde. Moderne byggeri - ikke kun i Viborg - er firkanter, og materialerne er støbte elementer med aluminium og glas. Det gode håndværk har tabt til kvadratmeterpriserne.

Men på i hvert fald ét punkt kan vi bryste os af at have tilført byen kvalitet i dette århundrede, og det gælder gågadefornyelsen, som for det meste er udført i smuk samkvem med alt det gamle. Hvis man gider gå rundt og studere detaljer - og kigge op - så er det en opløftende fornøjelse.

Prøv bare at se den anvendelse, Nytorv har fået. Og så er området endda stadig under ombygning.

Og nu tager Viborg Kommunes tekniske udvalg så de første debatter om at få midtbyen gjort færdig. Det drejer sig om nedre Gravene, Sct. Mathias Port og ikke mindst Hjultorvet.

Det bliver godt, hvis man kan se frem til at få et visuelt sammenhængende gågadesystem. Og specielt hvis Hjultorvet endelig får den anvendelse og "plads" i byen, som dette torv fortjener.

Husk træer og vand! Vi er nogle, som aldrig glemmer den morgen, hvor Hjultorvets træer pludselig var faldet for motorsaven.

Husk cyklisterne! Hvad blev der egentlig af løfterne om at forbedre cyklisternes parkeringsmuligheder?

Glem nu ikke børnene! Sørg for pokker for at få bygget lege-muligheder ind i det hele. Der hvor børnene har det godt, har forældrene det godt.

Hvis torvedage og andre initiativer så kommer oveni, så tror jeg, Viborgs bymidte bliver et sted, man ikke kan holde sig fra, fordi det er så indbydende og spændende.

Så står det store spørgsmål tilbage: Betalt parkering!

Byrådet vil selvfølgelig gerne have finansieret alle herlighederne, og det virker, som om et flertal i byrådet ikke mener, vi kommer uden om betalt parkering. Spørgsmålet er så, om det skal være en hård eller en mild model.

Den hårde model er betaling fra første minut, og den vil møde hård modstand fra den lokale handel. Til gengæld vil den give mange kroner i kassen. Den mildere model har fri parkering de første to timer og betaling derefter. Men den giver betydeligt færre penge i kassen.

Det regnestykke, som man ikke kan gøre op, er økonomien i fortsat fri parkering. Hvad vil det betyde for omsætningen, antal arbejdspladser, solgte menuer i restauranterne med videre?

Den betalte parkering bliver måske den vanskeligste sag at få opbakning til.