Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Film: Unødig overdramatisering

"Patriots Day" er den første af to film, der udkommer i år, hvis handling baserer sig på terrorangrebet i Boston. Den anden film med titlen "Stronger" har premiere til efteråret. Foto: Nordisk Film.

Film: Unødig overdramatisering

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

"Patriots Day" vil så gerne sige noget, men ender med at skrige det ubehjælpeligt irriterende.

Man sidder bare og venter på den. Scenen. Den, hvor Mark Wahlberg skal udlægge hele filmens tema. Det har Wahlberg det nemlig med at gøre i film, der er instrueret af Peter Berg. Uanset, om det er som efterladt soldat bag fjendens linjer i "Lone Survivor" eller som en af hverdagens helte på en synkende olieboreplatform i "Deepwater Horizon", så venter man bare på den scene, der skærer pointen ud i flot filmet pap.

For intet er overladt til tilfældighederne, når Peter Berg og Mark Wahlberg sammen fortæller heltekvad baseret på virkelige hændelser om almindelige amerikanere, der ofrer sig for andre. Derfor er det også fuldstændig logisk, at en film om menneskejagten på de to terrorister, som stod bag bomberne under Boston Marathon i 2013, skal laves af Berg med Wahlberg i hovedrollen. Denne gang er skuespilleren endda en fiktionaliseret politimand midt imellem en masse roller, der er baseret på virkelige mennesker.

Men i "Patriots Day" går tingene ikke så hurtigt, og Mark Wahlberg er slet ikke uovervindelig, men derimod en plaget betjent, der har så dårligt knæ, at han halter rundt. Da bomberne springer, er han heldigvis lige i nærheden, og så går handlingen med op til seks fortællespor og en menneskejagt ellers i gang.

Tiltagende urealistisk

"Patriots Day" tager sig dog overraskende god tid med at bygge dramatikken op. Vi følger det møjsommelige eftersøgningsarbejde, og instruktør Berg styrer sig nogenlunde med billederne, der er mere dystre end actionspækkede, og man når at tænke: Kan makkerparret Berg og Wahlberg virkelig køre en gennemført thriller sikkert i garagen?

Nej, er svaret, for stille og roligt kommer det urealistiske element snigende. Hvorfor bliver den plagede politimand trukket helt centralt ind i efterforskningen? Hvorfor er det konstant ham, der er på det rigtige sted? Og hvorfor patruljerer han egentlig som den eneste på egen hånd i døgndrift?

"Mon ikke scenen snart indfinder sig, hvor Wahlberg træder lige ind i Peter Berg-fælden og forklarer os det hele," sidder man og tænker. Og jo, selvfølgelig gør den det. Men skuespilleren venter faktisk til de sidste 20 minutter, før han læner sig op ad en politibil og forklarer en kollega, at terrorisme kun kan bekæmpes med kærlighed. Og at åbne samfund derfor skal være mere åbne end nogensinde før.

Herfra er der så dømt heltekvad for alle biografpengene, og fuldstændig som i "Lone Survivor" og "Deepwater Horizon" dukker alle de virkelige personer da også op under rulleteksterne og forklarer om deres bedrifter. På nær lige Mark Wahlbergs rolle, som jo ikke er virkelig, og som derfor fremstår underligt overdramatiseret i en film om et virkeligt terrorangreb.

"Patriots Day"

Thriller, amerikansk, 133 minutter, tilladt over 15 år