Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


- Kræftskandale koster kommunen penge

Mette Nielsen, (S), vil have Folketinget til at lovgive om klagesager i sundhedsvæsenet. Arkivfoto

- Kræftskandale koster kommunen penge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

At flere end 3000 kvinder skal tilbydes en ny undersøgelse for brystkræft betyder en ekstra udgift til kommunen, siger byrådsmedlem Mette Nielsen, der vil have Folketinget til at lovgive på området.

Viborg: Hver gang en borger modtager en undersøgelse eller en behandling på et hospital, udløser det en regning til borgerens hjemkommune. Derfor kommer det til at koste Viborg Kommune ekstra penge, at 3220 kvinder nu tilbydes en ny undersøgelse for brystkræft, efter at det er kommet frem, at en røntgenoverlæge fra sygehuset i Viborg har sløset med udredningen af kræftpatienter.

Det konstaterer formanden for ældre- og sundhedsudvalget i Viborg Kommune, Mette Nielsen (S), som har bedt forvaltningen om at regne på, hvor stor regningen bliver.

Samtidig opfordrer hun, der er kandidat til Folketinget næste gang, der udskrives valg, Folketinget til at lovgive, så landets hospitaler tvinges til at gennemgå hele historikken, når der begås fejl eller klages over en læge eller en anden sundhedsfaglig person.

Callcentre

I sagen fra Viborg har regionshospitalets ledelse forklaret, at man har behandlet syv klager over den nu suspenderede overlæge som enkeltsager, og at man derfor ikke i første omgang har opfanget, at den samme læge havde så mange sager på sit CV.

- Jeg ved godt, at ledelsen i Viborg har lovet, at man nu ændrer procedure, men det nytter jo ikke noget for patienterne, hvis ikke alle hospitaler og afdelinger tvinges til at se på alle klagesager i en helhed. Så risikerer man jo, at det går galt igen et andet sted, siger Mette Nielsen.

- Samtidig bør man oprette såkaldte callcentre på alle hospitaler, så patienter, der ikke orker at bruge det eksisterende klagesystem, som er både bureaukratisk og meget langsommeligt, kan komme i kontakt med hospitalet, hvis de er utilfredse med en behandling, føjer Mette Nielsen til.