Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


DAT-chef efterlyser statsstøtte

DAT-chef Jesper Rungholm mener, at statsstøttede ekspresbussser mellem landsdelene udgør en unfair konkurrence for den indenrigs flytrafik. Arkivfoto

DAT-chef efterlyser statsstøtte

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Karup: Ekspresbusser med statstilskud i ryggen gør livet surt for Danish Air Transports (DAT) indenrigsrute til Midtjylland.

Det mener Jesper Rungholm, direktør for og ejer af DAT, der blandt andet flyver på ruten mellem Midtjyllands Lufthavn ved Karup og København.

- Vi tilbyder billetter til pensionister og studerende til 299 kroner. Men det batter bare ikke, når det koster 100 kroner med bus, siger han til luftfartsmediet Check-in.dk.

Ekspresbusserne modtager årligt i alt 30 millioner kroner i såkaldt sociale rabatter. Det gør det muligt for busselskaberne at tilbyde billige billetter til studerende og pensionister. Indenrigsflyselskaber som DAT modtager ikke en krone og føler sig derfor udsat for unfair konkurrence i forhold til rejser mellem Vest- og Østdanmark.

- Så længe det er sådan, så nytter det ikke noget at snakke om at ville styrke dansk indenrigsflyvning, siger Jesper Rungholm, idet han henviser til regeringens nye luftstrategi, som angiveligt vil styrke den luftbårne indenrigstrafik.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har ifølge Check-in.dk tidligere erklæret sig parat til at lade luftfarten få del i de sociale rabatter, uden at der dog er sket noget endnu. DAT-chefen efterlyser nu handling fra ministerens side.

Hvis indenrigsflyselskaberne modtog støtte, ville Danish Air Transports to indenrigsruter til Midtjylland og Bornholm alene modtage fire millioner kroner i tilskud.

jøp