Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Direkte lufthavnsbus er droppet

Midtjyllands Lufthavn ved Karup må indtil videre klare sig uden en busforbindelse. Arkivfoto: Morten Dueholm

Direkte lufthavnsbus er droppet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trods statsstøtte har Viborg Kommune ikke fundet pengene til et forsøg med en direkte bus mellem Viborg by og Midtjyllands Lufthavn ved Karup.

Karup: Det bliver ikke til noget med en direkte lufthavnsbusforbindelse mellem Viborg midtby og Midtjyllands Lufthavn ved Karup.

- Intentionerne har været gode, men vi har ikke kunnet finde midlerne, siger Johannes Vesterby (V), formand for byrådets teknikudvalg.

Viborg Kommune fik før sommerferien ellers bevilget knap 2,3 mio. kr. fra en statslig "yderpulje" til en lufthavnsbus, hvis kommunen selv skød et tilsvarende beløb ind i et to-årigt forsøg med en ny lufthavnsbus.

De 2,3 kommunale kroner var også på udvalgets ønskeliste i forbindelse med byrådets budgetkonference her efter sommerferien. Men da de samlede, kommunale penge skulle fordeles og prioriteres, røg lufthavnsbussen altså af brættet.

Forsøgsprojektet til i alt cirka 4,6 millioner kroner skulle have været gennemført i 2018 og 2019. Det var planen, at turen fra Viborg til lufthavnen - og omvendt - skulle kunne gøres på en halv time. Ifølge projektbeskrivelsen var målet med lufthavnsbussen at få årligt 40.000 passagerer - cirka 160 om dagen. Halvdelen som nye kunder, mens resten fra den regionale busrute 53 mellem Viborg og Herning og fra teletaxaerne.

Flere private

Frans Bjørn-Thygesen, lufthavnschef for Midtjyllands Lufthavn, er ikke ked af, at den direkte bus mellem Viborg og lufthavnen er droppet. En enkelt direkte bus mellem lufthavnen og en større by vil næppe kunne svare sig, er hans opfattelse.

Lufthavnschefen arbejder i stedet for, at rute 53 skal lægges forbi lufthavnen. Det vil efter hans vurdering både være langt billigere og mere hensigtsmæssigt.

Og en eller flere kollektive trafikforbindelser - ud over teletaxaerne - vil efter Frans Bjørn-Thygesens opfattelse kunne medvirke til, at flere private tager flyet fra det midt- og vestjyske til København - og omvendt.

- 90 procent af vores passagerer er jo erhvervsrejsende, men de privatrejsende udgør et stort vækstpotentiale. Det gælder ikke mindst pensionister og studerende, der kan få billige flybilletter, men som ofte ikke har egen bil, siger han.