Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Færre flysæder trods flere afgange

DAT-chef Jesper Rungholm erkender, at det samlede antal flysæder på Karup-København er faldet en smule - trods flere afgange på ruten. Arkivfoto: Morten Dueholm

Færre flysæder trods flere afgange

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skader på et 70-sæders fly betyder, at DAT har måttet indsætte mindre fly på Karup-København og dermed reducere det samlede antal sæder.

Karup: Det ligger fast, at Danish Air Transport (DAT) for nylig har udvidet sin ruteflyvning mellem Midtjyllands Lufthavn ved Karup og Københavns Lufthavne, så der nu er 10 daglige afgange tur/retur fra mandag til fredag - og 46 i alt per uge. Til gengæld er det gået modsat med antallet af flysæder.

For et par uger siden citerede folkebladet DAT-direktør og -ejer Jesper Rungholm for, at det samlede antal flysæder også var forøget, selv om flyselskabet på nogle afgange har sat 46- eller 48-sæders fly ind i stedet for de sædvanlige ATR72-fly, der har plads til mellem 66 og 70 passagerer.

Det passer dog ikke lige for tiden, erkender han. Jesper Rungholm afviser dog, at antallet af sæder på ruten er faldet med syv procent, sådan som luftfartshjemmesiden Check-in.dk har skrevet.

- Ifølge vores tal er antallet af sæder i øjeblikket reduceret med 160 om ugen. Det svarer til 2,68 procent, siger Jesper Rungholm, der påpeger, at det er mindre end to sæder per afgang, da DAT nu har 184 ugentlige flyvninger på Karup-København.

DAT-chefen oplyser, at der ikke er tale om en planlagt reduktion af flysæder. Planen var at øge antallet en smule. Når det ikke er sket, skyldes det ifølge Jesper Rungholm, at et af DAT's ATR72-fly er blevet skadet i forbindelse med reparation og eftersyn (!). Flyet står i Tyskland og kommer næppe i luften igen, siger han også.

 

Pladser nok

Derfor må DAT altså flyve flere gange og på ubestemt tid med mindre fly på Karup-ruten. Jesper Rungholm mener dog ikke, at det foreløbig er et problem, for de færreste afgange er fyldt op. Faktisk er belægningen totalt set "et godt stykke under 80 procent", siger DAT-chefen.

Omvendt kan nogle afgange jo godt være udsolgt - så folk, der har villet med, må vente på det næste fly eller finde en anden måde at transportere sig på.

Selv om Jesper Rungholm erkender, at det ikke er optimalt, at antallet af flysæder er faldet end smule, mener han - lige som Frans Bjørn-Thygesen, chef for Midtjyllands Lufthavn - at øgningen af antal daglige afgange er det vigtigste.