Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Flyselskab i solid fremgang

DAT havde sidste år 155.000 passagerer på Karup-København-ruten og satser på, at der med flere afgange også kommer flere rejsende i år. Arkivfoto: Morten Dueholm

Flyselskab i solid fremgang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Danish Air Transport, der flyver til og fra Midtjyllands Lufthavn i Karup, øgede såvel omsætningen som overskuddet i 2016. Ejeren regner med, at 2017 bliver endnu bedre.

Karup: Vamdrup-baserede Danish Air Transport (DAT), der blandt andet flyver på ruten mellem Midtjyllands Lufthavn i Karup og Københavns Lufthavne, er i fremgang.

Det viser det seneste regnskab. Ifølge Jyllands-Posten øgede DAT sidste år omsætningen med knap 23 procent - fra 644 millioner kroner i 2015 til 793 millioner kroner i 2016. Og fra 2014 til 2015 var væksten omtrent lige så stor.

Målet er ifølge administrerende direktør og ejer Jesper Rungholm at fortsætte væksten, og hvis det lykkes vil flyselskabet altså snart nærme sig en årlig milliard-omsætning.

Jesper Rungholm siger også til Jyllands-Posten, at det især er indenrigstrafikken til og fra Midtjyllands Lufthavn, der skal sørge for fremgangen. Han oplever, at lufthavnen ved Karup har et stort potentiale - blandt andet i forhold til flere passagerer fra det østjyske.

- Vi kan se, at vores trafikprogram tiltrækker flere kunder fra det vestlige Aarhus, siger DAT-chefen.

For nylig øgede Danish Air Transport antallet af daglige afgange på Karup-København på hverdage fra otte til ti hver vej, og Jesper Rungholm ser for sig, at der kan blive basis for endnu flere flyvninger på ruten.

Lige som omsætningen totalt set er er øget, er DAT's overskud det også. Sidste år havde flyselskabet et overskud på lidt over 23 millioner kroner før skat - mod 11 millioner i 2015.

Øgede udgifter

Selv om 60 procent af overskuddet i 2016 faktisk kom fra salg af fly, forventer DAT, at overskuddet får endnu et hak opad i 2017. Selv om Jesper Rungholm hæfter sig ved, at omkostningerne ved indenrigsflyvning er øget væsentlig de senere år.

DAT-chefen oplyser, at stigende takster og omlægninger i Københavns Lufthavne kostede selskabet 20 millioner kroner sidste år. Dels på grund af øgede passagerafgifter - 60 kroner mere per afrejsende indenrigspassager - og dels på grund af flere udgifter til brændstof og motorslid, fordi det nu tager længere tid at komme fra flyholdepladsen til start- og landingsbaner.

Foruden ruten til Karup flyver DAT også fast fra København til Rønne og er målt på antallet af operationer det fjerdestørste flyselskab i Københavns Lufthavne.