Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Karup først med skolebridge

Bridge er også for børn og unge, mener to lokale bridgeklubber, der snart introducerer 6. og 7. klasse på Karup Skole til kortspillet, der kræver koncentration og omtanke. Privatfoto

Karup først med skolebridge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lokale bridgeklubber introducerer Karup Skoles 6. og 7. klasses elever til det populære kortspil og håber, at andre skoler også vil tage imod et tilsvarende tilbud

Karup: Som de første elever på muligvis en række af kommunens skoler får 56 elever i 6. og 7. klasse på Karup Skole den 6. juni et lynkursus i kortspillet bridge.

På tre en halv time får eleverne formentlig en fornemmelse af, hvad bridge er. Nemlig et kortspil, hvor de skal tænke sig rigtig godt om samtidig med, at de har det sjovt.

Det er i hvert fald det de to lokale bridgeklubber, Viborg Esserne og Viborg Ny Bridgeklub, sigter efter med initiativet.

Hvis interessen er der, kan denne introduktion til bridge følges op af et kortere eller længere undervisningsforløb. Det kan eksempelvis ske som led i en featureuge eller som valgfag i et halvt eller helt skoleår, forestiller bridgeklubberne sig.

De håber, at flere lokale skoler vil benytte sig af tilbuddet om i første omgang en introduktion til bridge.

Skolebridge spilles i forvejen på omkring 75 skoler landet over. Og 27.000 danskere gør det i klubber. Blandt de mest prominente, danske bridgespillere er dronning Margrethe.

En tankesport

Ifølge Viborg Esserne og Viborg Ny Bridgeklub falder tilbuddet om skolebridge helt i tråd med folkeskolereformens understøttende undervisning som et element i den åbne skole, hvor folkeskolerne i højere grad skal åbne sig mod det lokale samfund ved at inddrage idrætsforeninger, musik- og billedskoler, museer og andre lokale foreninger.

De lokale bridgeklubber peger også på, at spillet foruden at styrke indlæringen også bidrager til integration og inklusion, når børn med forskellige forudsætninger mødes omkring bridgebordet.

"Bridge kræver en høflig omgangstone, træner eleven i samarbejde ved at lytte til makker, lærer eleven at tabe uden at tabe ansigt og at vinde uden at hovere. Nøgleordet i bridge er koncentration og dermed en tankesport i et udvidet idrætsbegreb," som det hedder det i en pressemeddelelse fra klubberne.

De oplyser, at interesserede skoler kan henvende sig til Keld Skov fra Viborg Esserne eller Niels Andreasen fra Viborg Ny Bridgeklub.