Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Stor tilfredshed med "rullende skolestart"

"Ugeskema-revolutionen" er en del af den nye struktur i indskolingen i Hammershøj. Den går ud på, at eleverne selv er med til at bestemme, hvordan deres undervisning skal tilrettelægges. Arkivfoto: Preben Madsen

Stor tilfredshed med "rullende skolestart"

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hammershøj Skole har som et forsøg optaget nye elever i 0. klasse fire gange om året, og den ordning er forældre, børnehave og skole godt tilfredse med.

Hammershøj: Siden januar 2015 har man på Hammershøj Skole haft "rullende skolestart". Det vil sige, at skolen ikke optager nye elever i 0. klasse en gang om året, i august, som på de fleste andre skoler. I stedet begynder der nye elever fire gange om året, 1. januar, 1. april, 1. august og 1. november.

Den ordning nu blevet evalueret, og der er stor tilfredshed blandt forældrene. Den rullende skolestart blev sat i gang som et forsøg med godkendelse af byrådets børne- og ungdomsudvalg, og på forhånd havde man sat som succes-kriterier, at der skulle være større forældre-tilfredshed i indskolingen, og at der ikke skulle være skoleudsættere længere - det vil sige elever, der tager et år mere i børnehaven og udskyder skolestarten med et år i forhold til den årgang, de tilhører.

Begge succes-kriterier er opfyldt. Antallet af skoleudsættere er på nul, og evalueringen, som blev fremlagt på børne- og ungdomsudvalgets seneste møde, viser, at der er stor tilfredshed blandt forældrene.

Bedre samarbejde

I evalueringen giver både børnehus og skole udtryk for, at den rullende skolestart har styrket samarbejdet mellem pædagogerne i børnehuset og skolepædagoger og lærere, fordi man nu arbejder med overleveringer af børn fire gange om året.

Den rullende  skolestart blev introduceret sammen med en ny arbejdsform i hele indskolingen for 0., 1. og 2. klasse, hvor man løbende opsætter mål for, hvad det enkelte barn skal opnå af kompetencer.

I evalueringen for indskolingen, der er opgjort i to forskellige grupper, giver en stor del af forældrene udtryk for, at børnehavens førskolearbejde har øget barnets skoleparathed. Der er også en stor andel - i den ene gruppe 76 procent og i den anden 87 procent - der erklærer sig enten meget enig eller enig i, at tidspunktet for skolestarten var passende i forhold til barnets skoleparathed.

Generelt er der også stor tilfredshed med indskolingen på Hammershøj Skole. I de to grupper er der henholdsvis 88 og 81 procent, der erklærer sig enig eller meget enig i, at "alt i alt er jeg godt tilfreds med indskolingen på Hammershøj Skole".