Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Tvivl om sænkelse af passagerafgift

DAT, der flyver på Karup-ruten, mener, at den høje passagerafgift i København er et problem for indenrigs-ruteflyvningen. Arkivfoto: Morten Dueholm

Tvivl om sænkelse af passagerafgift

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Midtjyllands Lufthavn og operatøren DAT har set frem til lavere passagerafgift i København, men nu rejses der tvivl om lovligheden.

Karup: Både lufthavnene og flyselskaberne har længe klaget over, at passagerafgifterne er for høje i Københavns Lufthavne - og at det angiveligt skader ikke mindst indenrigsluftfarten.

Derfor har blandt andre Danish Air Transport (DAT), der jo flyver fra Midtjyllands Lufthavn til København, udtrykt tilfredshed med, at regeringen vil have Københavns Lufthavne til at sænke sin afgift på indenrigsrejsende. Noget som hovedstadslufthavnen i forvejen havde erklæret sit villig til "at se på".

Men nu vægrer Københavns Lufthavne sig ifølge luftfartmediet Check-in.dk. Begrundelsen er, at lufthavnen dermed i strid med EU-reglerne forskelsbehandler flyselskaber, der flyver henholdsvis indenrigs- og udenrigs fra den samme terminal. Hvilket jo er tilfældet efter som Københavns Lufthavne forrige år nedlagde indenrigsterminalen.

Hvis passagerafgiften skal være lavere for indenrigsrejsende end for dem, der flyver til udlandet, må politikerne tage ansvaret ved at lovgive om det, mener man i hovedstadslufthavnen.

 

Begrundelser

Men det kan ikke lade sig gøre, mener den statslige Trafikstyrelse. Kontorchef Jan Albrecht siger til Check-in.dk, at EU-kommissionen vil anse et sådan tiltag som "diskriminerende adfærd".

Han mener dog, at der er en anden udvej - nemlig at en takstnedsættelse for passagerer på indenrigsruter begrundes kommercielt. Eksempelvis med, at Københavns Lufthavne ønsker at knytte provinslufthavnene, der jo er med til af "føde" udenrigsflyvningen, tættere til sig.

Lavere omkostninger på indenrigsdelen kan også være en begrundelse for at sænke passagerafgiften specifikt på indenrigsluftfarten, mener Jan Albrecht.

 

Savner rygdækning

Københavns Lufthavne efterspørger ikke desto mindre en klarere, politisk rygdækning, hvis man vil have en særlig lav passagerafgift for indenrigsrejsende.

Til Check-in.dk siger lufthavnens pressechef Kasper Hyllested:

- Vi undrer os over, at regeringen ikke giver en klarere opbakning til en lavere indenrigstakst. Vi havde gerne set, at der var skabt bedre regulatoriske rammer for en indenrigstakst som en del af luftfartsstrategien.

Lufthavnsafgiften i København er i øjeblikket omkring 100 kroner per passager. Dertil kommer betaling for blandt andet sikkerhedskontrollen.