Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


- Et helt andet produkt end en B-udgave af et herrehold

Det er en fantastisk aftale for Viborg Kommune, at kvindelandsholdet har hjemmebane i Viborg i de kommende år. Foto: Henning Bagger / Scanpix.

- Et helt andet produkt end en B-udgave af et herrehold

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

lEn god aftale er blevet fantastisk for Viborg Kommune, mener direktør for kultur, service og event i kommunen Lars Stentoft. Setup'et omkring kvindelandsholdets kampe har været en succes, og med EM-sølvmedaljen forventer han, at interessen blot vil stige.

Viborg: Det blev en hektisk dag på kontoret for Lars Stentoft.

Kommunens direktør for kultur, service og event var egentlig tiltænkt en plads i den bus, som skulle hente kvindelandsholdets EM-sølvvindere og fragte dem til hyldest på rådhuset i Viborg - men med afviklingen af fejringen og den store interesse fra landsdækkende medier, måtte Lars Stentoft overlade pladsen i bussen til kommunaldirektør Lasse Jacobsen i stedet.

Det gør dog ikke Lars Stentoft det store. I stedet glæder han sig over, at der er så stor opmærksomhed omkring det hold, der har spillet fire kampe i Viborg - og i de næste fire år også er at finde, når der skal spilles VM- og siden EM-kvalifikation til de kommende slutrunder.

- Kvindelandsholdet er en langt bedre investering, end vi turde håbe på. På den ene side har holdet givet store oplevelser til kommunens borgere, og på den anden har det haft en kæmpe betydning for Viborg Kommune. Vi kan se på opgørelser fra Infomedia, at vi har fået profilering for 8,5 millioner kroner. Det tal vil bare vokse nu, konstaterer Lars Stentoft.

De ærgrer sig i Vejle: Viborg løb med opmærksomhed og millioner

Fingermad og lyserød champagne

Landsholdets succes viser sig blandt andet i flotte tv-tal, hvor omkring 1½ million seere har fulgt de afgørende kampe, hvilket gør landsholdets kampe til de mest sete i 2017.

- Man kan sige, at vi har ramt kvindelandsholdet på det helt rigtige tidspunkt. Da vi indgik aftalen på de fire første kampe, var vi de eneste, der meldte ud, at vi gerne ville have landsholdet i mange år. Da vi skulle genforhandle kontrakten, var der 21 kommuner, der gerne ville have landsholdet til. Nu tror jeg da, at alle 98 kommuner gerne havde huset holdet.

Grunden til, at det blev Viborg Kommune frem for de øvrige 20, var ifølge Lars Stentoft, at Viborg havde vist sit værd i de første fire kampe.

- Vi viste, at vi har et helt andet produkt end en B-udgave af et herrehold. Det handler ikke kun om at afvikle en kamp, men lige så meget om alt det, der sker før, under og efter en kamp. Oplevelsen, folk får med. Eksempelvis at vi ikke bare kalder det sektion A og B på stadion, men i stedet Nadim-sektionen, hvor tilskuerne skal rejse sig, når hun gør noget godt, fortæller Lars Stentoft og fortsætter:

- I sponsor-loungen serverer vi ikke tung mad og fadøl, men en lettere og mere feministisk menu af fingermad og lyserød champagne. Mange mænd skulle måske lige vænne sig til det, mens kvinderne elskede det fra start. Det er et andet segment, vi taler til, og det skal vi forsøge at udnytte, siger kulturdirektøren.

Samhørighed med Viborg

Mens Lars Stentoft har travlt med at gøre klar til at modtage EM-holdet, glæder han sig også over, at det netop er Viborg, kvinderne vælger at komme til.

- Det er første gang, at et fodboldlandshold bliver hyldet i provinsen. At det så lige bliver Viborg er da fantastisk. Og det handler ikke om københavnerne mod jyderne, men mere om, at det lige netop er Viborg, det sker, siger Lars Stentoft om den første af to omgange hyldest, hvor den anden sker senere på rådhuset i København.

- Jeg tror også bare, at hyldesten er med til at styrke det bånd, der er mellem Viborg og pigerne. Vi skal ikke bare være en by, der lægger græs til en kamp. Viborg skal være et sted, hvor landsholdet skal glæde sig til at komme. Det kan også få en stor afsmittende effekt på klubholdene i Viborg. Lige ved siden af os er der en ung pige, som bliver interviewet til TV2 News, fordi hun kommer helt tæt på landsholdet under hyldesten. Det er sådanne oplevelser, der er med til at skabe bånd.

Endnu flere tilskuere

I de første fire kampe i Viborg var der stigende tilskuertal fra kamp til kamp. Og i det sidste opgør mod Sverige var der udsolgt. Den udvikling og den gode slutrunde in mente tror Lars Stentoft blot, at interessen vil stige yderligere fra et hjemmepublikum.

- Det er svært at bevare pessimismen. Når landsholdet er det meste sete på tv i år, og med den succes, de har haft, så har vi grund til at tro, at endnu flere vil se landskampene på stadion i Viborg.