Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


80 skolebørn viste deres kunnen i en ny kunstart: "flødebollegraffiti"

Færdigt arbejde. De 80 elever er nærværende med et væredygtigt spørgsmål ved Stænderpladsen. Foto: Morten Dueholm

80 skolebørn viste deres kunnen i en ny kunstart: "flødebollegraffiti"

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fire dage med Snapsting for Børn er aktiviteter med mening, for eksempel en "væredygtighedszone", der udmærkede sig med "flødebollegraffiti".

Viborg: Et optrin af de mere specielle var mandag midt på formiddagen at se. Cirka 80 børn satte 384 flødeboller fast på en mur ved Stænderpladsen. Børnene var brudt op fra Borgvold for at få et spørgsmål til at poppe op ved Pop-Up Kulturhuset.

Og ret hurtigt trådte et spørgsmål frem på det tidligere rådhus' mur: "Kan krig skabe fred?" Blandt mange andre spørgsmål havde børnene valgt netop dette ud som ét, der var værd at ofre for 500 kroner flødeboller på. De havde gerne brugt flere flødeboller, men butikken havde ikke flere.

- Det er ikke i orden bare at svare ja eller nej. Spørgsmålet skal lægge op til tanker og debat. Tænk også over, at vi destruerer noget spiseligt for at stille spørgsmålet, oplyser den lille pressegruppe til folkebladets udsendte.

Børnene kom fra 5. årgang, nærmere bestemt fra Skals, Hald Ege og Overlund. Forinden havde de været aktive i Snapsting for Børns "væredygtighedszone". Her havde de prøvet at pejle sig frem til, hvilke spørgsmål der er gode og dårlige, når emnet er noget så vigtigt som "at være til".

Kalender: Snapsting i dag, tirsdag

Snapstings spørgehjørne er forbeholdt femte årgang og er åbent til og med torsdag. Væredygtighedsmentor Christian Dietrichsen regner dog med, at seancen med flødebollerne bliver den eneste af slagsen. Mange andre vigtige spørgmål breder sig på kunstnerisk udformede sten. Elever fra Søndre Skoles sjetteklasser assisterer med den kunstneriske side. I løbet af de fire dage kommer stenene ud i byrummene.

Christian Dietrichsen indskærper over for eleverne, at et godt spørgsmål lægger op til debat på den gode måde. De skal altså ikke selv skape krig.

De væredygtige aktiviteter er blot ét af mange eksempler på, at Snapsting for Børn er sjov med indhold. Nok er der masser af skæg på Borgvold, men i forbifarten lærer børnene også noget om for eksempel bogstaver, sundhed, yoga, vikinger, dyrs synssans, jernalderen, middelalderen, papirposekunst, udeliv, guldaldermaleri, teambuilding, murkunst, dans og rummelighed.