Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Direktør: Kun et spørgsmål om tid før motorvejsarbejdet begynder

Sådan kan det snart komme til at se ud tværs gennem Viborg Kommune. Mandag holdt Hærvejskomitéen generalforsamling, og deltagerne var efterfølgende særdeles optimistiske i forhold til spørgsmålet om en kommende motorvej. Arkivfoto: Henning Bagger.

Direktør: Kun et spørgsmål om tid før motorvejsarbejdet begynder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mandag holdt Hærvejskomitéen generalforsamling og talte om status på den midtjyske motorvej. Det var nogle på motorvejens vegne optimistiske deltagere, folkebladet talte med tirsdag morgen.

Viborgegnen: - Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt der kommer en midtjysk motorvej. Det er et spørgsmål om, hvornår den kommer.

Sådan lyder det fra Danglas-direktør Viggo Hansen oven på mandagens generalforsamling i Hærvejskomitéen.

Viggo Hansen sad med til generalforsamlingen som repræsentant for Dansk Industri, og dagen derpå var han jublende optimistisk i forhold til den motorvej, han mener, kun kan bygges for langsomt.

- Jeg er totalt uforstående over for, at vi har nogle borgmestre i Aarhus-området, der slet ikke kan forstå, at det ikke hjælper nok at udvide E45. Det hjælper ikke, at den østjyske motorvej bliver otte-sporet, hvis ikke man kan komme over Vejlefjordbroen. Det er simpelthen nødvendigt at få lavet en parallelmotorvej for at skabe balance i tingene, siger Viggo Hansen.

Kristian Pihl: Motorvej omkring Viborg i 2030

Kom i gang

I øjeblikket bliver der lavet en såkaldt VVM-undersøgelse (vurdering af virkninger for miljøet, red.) på den sydligste strækning mellem Haderslev og Give. En undersøgelse, folketingspolitikerne har bevilget 65 millioner kroner til. På strækningen fra Give og nordpå til Hobro over Viborg bliver der lavet en forundersøgelse.

Det er ikke kun de østjyske borgmestre, der er imod etableringen af en midtjysk motorvej, men modstanderne sammenligner Viggo Hansen med dem, som var imod et andet stort, dansk vejprojekt, som åbnede i 1998.

- Folk var også imod Storebæltsbroen. Mange er imod den slags ting, og vi skal selvfølgelig også gøre det på en fornuftig måde. Det er ikke urealistisk, at det første spadestik kan tages i 2021, og så kan den nok være endeligt udbygget i 2030. Den skal nok blive bygget hurtigt, for der er et kæmpe behov for den. Den vil aflaste det eksisterende vejnet meget hurtigt, og derfor kan man lige så godt få det sat i gang, siger Viggo Hansen.

Der mangler et hængsel

Netop aflastningen af det eksisterende motorvejsnet er en krumtap i sagen om Hærvejsmotorvejen. Især aflastning af trafikken i trekantsområdet og på Vejlefjordbroen er vigtig for Hærvejskomitéen.

Erhvervsdirektør i Viborgegnens Erhvervsråd, Henrik Hansen, deltog også ved mandagens generalforsamling i Billund. Han fortæller, at det, der mangler i øjeblikket, er et såkaldt hængsel, som kan binde E45 sammen med den midtjyske motorvej syd for Vejle.

- Hængslet er ret centralt for at skabe den nødvendige aflastning af Vejlefjordbroen. Det mangler at blive taget med som en del af den undersøgelse, der bliver lavet, og der er allerede nu masser af dialog med transportordførere og minister om emnet. Hvis man skal have et retvisende billede af, hvad man kan få ud af en parallelmotorvej, så skal man have det hængsel - forbindelsen til E45 - med, siger Henrik Hansen.

Hængslet skal gøre sådan, at de, der kommer fra Fyn og Sjælland, kan vælge, når de kommer til Vejle, om de skal over Vejlefjordbroen, eller om de skal tage parallelmotorvejen nordpå. Det er den igangværende VVM-undersøgelse, der skal vise, hvor hængslet skal placeres.

Folkebladet har også forsøgt at hente en kommentar fra en af motorvejens helt varme fortalere, Venstres Kristian Pihl Lorentzen, men det er desværre ikke lykkedes.