Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Istidens vandreblokke har fundet hvile i kunsthallen

Kurator Kitty Anderson og kunstner Michael Stumpf med de farvede kunststen, som han har haft med til Viborg fra sit skotske værksted. Glasballonen skal stå som en slags gærende sten. Foto: Morten Dueholm

Istidens vandreblokke har fundet hvile i kunsthallen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skotsk kunstner lader undergrundens store sten komme frem til overfladen i Viborg Kunsthals kommende udstilling.

Viborg: Historien om de store stenblokke, som istidens gletsjere førte til Viborgegnen, optræder nu som kunst i Viborg Kunsthals østfløj. Den skotske kunstner Michael Stumpf har ladet sig fange af de enorme kræfter, der under den seneste istid førte gigantiske sten med sig fra nord og øst.

Sammen med kurator Kitty Anderson, The Common Guild, sugede Michael Stumpf til sig, da de i 14 dage boede i kunsthallens kunstnerbolig. Idéen var netop, at han skuile lade sig inspirere af Viborgegnens kendetegn.

Udstillingen åbner torsdag aften, og meget kan nå at ske med udstillingen indtil da.

- Jeg mangler endnu at prøve nogle idéer af, så der er plads til overraskelser, siger han.

Men idéen med de svævende sten, som han har udført i akryl og cement, er ikke til at rokke med. Den store installation minder om et molekyle med atomer, der svæver rundt på deres stave. Men han har meget mere i ærmet. Inspirationen spænder lige fra de små boder ved landevejene til historien om "Troldmandens lærling".

Ærlighedskasse

Han er fascineret af, at bodernes pengekasser kan få lov til at stå i fred, og at folk ærligt lægger penge i kassen. Fra en sådan bod forsyner han sig med frugt eller grøntsager, der under udstillingen skal gære i en fin, lille glasballon.

Aarhus 2017 støtter Michael Stumpfs "We are more-dimensional", og Juliana Engberg, kulturhovedstadens programdirektør, kommer med de indledende ord.

To andre udstillinger åbner samtidig. Den århusianske fotograf Morten Barker præsenterer under titlen "Terra nullius" 24 fotografier. Alle er med udgangspunkt i fastfrosne billeder fra krigsfilm. Han har bearbejdet dem, så de giver indtrykket af menneskeforladte landskaber, der ligger uden for lov og ret. Mange kan nok genkende udgangspunkterne, hvilket netop ægger til eftertanke, for nu ligner de noget helt andet.

Noget sker også på første sal til venstre, skønt værket her hedder "Nothing happens". Kunstnerparret Michelle og Uri Kranot er knyttet til The Animation Workshop, og deres værk er en del af den tilstundende animationsfestival. Værket er todelt: en prisvindende kortfilm i kunsthallen og en installation hos Carte Blanche på Viborg Kaserne. Samtidskunst og animation spiller sammen, og det får gang i sagerne.