Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kritik af frivillige ældre på skoler

Både ældre og børn har gavn af, at ældre byder sig til med en frivillig indsats i folkeskolen, mener Ældre Sagen.
Foto: Jørn Deleuran

Kritik af frivillige ældre på skoler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Viborg Lærerkreds synes ikke om, at ældre yder frivilligt arbejde i skoleklasser

»Jeg synes, man skal tænke sig grundigt om, når man på en skole vælger at bruge frivillig arbejdskraft. Hvilke opgaver er det planen, at de frivillige skal løse? Det er absolut ikke uden betydning, om de frivillige er tænkt ind i undervisningen, eller om de er tænkt som støttepersoner og som supplement i forhold til det sociale arbejde med eleverne. Som jeg forstår det, deltager de frivillige skolevenner i undervisning på Vestre Skole, og det kan jeg af flere grunde ikke støtte op om.«

Således udtrykker formand for Viborg Lærerkreds Flemming Kjeldsen sin holdning til, at ældre yder en frivillig indsats i folkeskolen.

Ældre Sagen i Viborg er med inspiration fra landsorganisationen begyndt at opbygge et mindre korps af ældre, der efter nærmere aftaler med institutioner og skoler tilknyttes grupper og skoleklasser. De ældre skal »gå til hånde« lyder tankegangen fra Ældre Sagen. Fra de ældres synspunkt er det en win-win situation. Børnene lærer at omgås ældre og de ældre får tiden til at gå med noget fornuftigt.

Forleden bragte den regionale tv-station TV Midt-Vest et indslag fra Vestre Skole i Viborg, hvor ordningen allerede er i gang. På de sociale medier medførte det en hed debat. Mange gav udtryk for, at de mente, at de frivillige ydede et stykke konkret arbejde, som uddannede og ansatte lærere burde tage sig af.

»Det er min klare holdning, at undervisningen skal forestås af uddannede lærere. Læreren skal have opmærksomhed på alle elever - både de fagligt dygtige elever, mellemgruppen og de elever, der både fagligt og socialt har vanskeligheder. Derfor skal det være uddannede lærere, der i et evt. samarbejde med andre professionelle, sikrer, at alle børn får den undervisning og de udfordringer, de har krav på,« siger Flemming Kjeldsen og føjer til:

»Folkeskoleloven lægger netop vægt på det faglige løft af skolen, og dette faglige løft af folkeskolen, skal ikke bero på, om der er mulighed for at trække på frivillige og som regel pensionerede borgere. Derfor må det ikke bevæge sig i retning af, at de frivillige i et eller andet omfang overtager de professionelles opgaver og ansvar. Den risiko er klart til stede i en tid, hvor den kommunale økonomi ikke ser ud til at være tilstrækkelig.«

Ældre Sagen i Viborg er kede af debatten og mener, at den bunder i misforståelser:

»Ældre Sagen Viborg har noteret sig den debat der efterfølgende har været på sociale medier efter tv-indslaget på TV MIDT VEST i søndags. Der har været lavet et grundigt forarbejde med de forskellige involverede parter forud for igangsætningen af det spændende frivillige projekt, med henblik på at få en klar definition af den frivilliges rolle og opgaver,« siger næstformanden i Ældre Sagen i Viborg, Svend Hein for tilføjer.

«Der er planlagt et evalueringsmøde på Vestre Skole, den 15. marts, hvor alle involverede parter får mulighed for at berette om det hidtidige forløb. For at få afkodet eventuelle misforståelser eller holdninger vedrørende skolevennernes indsats, kunne det være en god idé, at lærerkredsformanden også ville deltage i dette evalueringsmøde.«