Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Midlertidig åbning til Nytorv er stadig midlertidig

Hellerne i begge sider af Ll. Sct. Hans Gade skjuler sig i øjebikket under en fiberdug med asfalt på. Arkivfoto: Morten Dueholm

Midlertidig åbning til Nytorv er stadig midlertidig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I løbet af efteråret tager teknisk udvalg stilling til, hvor stor strømmen af biler til Nytorv skal være.

Viborg: I løbet af efteråret finder byrådets tekniske udvalg ud af, hvordan trafikken omkring Nytorv skal være, når tiden med en midlertidig løsning er slut.

Den trafikdæmpende foranstaltning i Ll. Sct. Hans Gade ud for Gamle Vagt kræver særdeles gode støddæmpende foranstaltninger og er til stor undren for bilister, gående og cyklister. De langstrakte og bratte forhøjninger på vejen har siden december 2015 ligget som en midlertidig løsning.

Bøvlet i Ll. Sct. Hans Gade er et synligt bevis på, at politikere har et standpunkt, indtil de skifter til et nyt. Byrådet vedtog en trafikplan, og den sagde, at det skulle være slut med trafikken vestfra til Nytorv. For 800.000 kroner anlagde kommunen en sluse ud for Gamle Vagt. Den lukkede for strømmen fra vestsiden. Fra Reberbanen kunne bilerne derimod køre ad St. Sct. Hans Gade til Nytorv, ligesom de kunne gøre gennem slusen mod vest.

I nøjagtig tre måneder var slusen virksom. Så slog politikerne kontra. I kombination med det store anlægsarbejde på Nytorv var slusen efter de handlendes opfattelse lidt for effektiv. De frygtede for handelen i den østlige del af midtbyen. Nu var gaden atter åben i begge retninger.

Slusen er intakt

Slusens helleanlæg befinder sig nu under en fiberdug og et lag asfalt. Dug og asfalt er lige til at tage af, så slusen atter kan skille får fra bukke. Hele øvelsen går nemlig ud på at fjerne den del af trafikken, der lige så godt kan køre uden om midtbyen.

- Ét er sikkert. Vi skal have en permanent løsning. Forholdene er ikke, som de bør være. Enten skal vi have slusen tilbage, eller også skal hele anlægget væk. Vores beslutning hænger sammen med debatten om trafikplan og betalt parkering. Jeg er også opmærksom på, at vi skal lytte til handelen, siger Johannes Vesterby (V), formand for teknisk udvalg.

Før slusen kom op, snirklede cirka 3000 biler i døgnet omkring Nytorv. De mange biler virkede som en mur mellem torv og handelsby. Trafikplanens mål var, at mængden skulle ned på 500. Samtidig er 49 båse på Nytorv blevet til 17. Desuden er det slut med at køre op ad Nytorvgyde til Nytorv. Udeservering og torvehandel er i stedet rykket ind. Forud for efterårets beslutning får teknisk udvalg en frisk trafiktælling på bordet.