Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Næstformand om busbesparelser: - Vi er mere flinke, end vi burde være

Ifølge regionsrådets 1. næstformand, Anders Kühnau (t.h.), skal regionen kun sørge for kollektiv trafik mellem centrum af de større byer. Derfor bør kommunerne tage mere ansvar for busserne i landområderne, mener han. Foto: Eskil Lyngsøe/Morten Pedersen.

Næstformand om busbesparelser: - Vi er mere flinke, end vi burde være

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nu svarer regionsrådets 1. næstformand på, hvorfor regionen vil nedlægge flere busruter i Viborg-området. Han mener, at kommunen bør tage mere ansvar for transporten i landområderne.

Viborgegnen: Busballaden raser. Region Midtjylland skal spare 35 millioner kroner på den kollektive trafik, og det vil den gøre ved at nedjustere eller helt skære 17 busruter væk i hele regionen.

Tre af disse ruter ligger i Viborg-området, og hvis regionens spareplaner går igennem, vil det betyde, at flere tusinde borgere i byerne omkring Viborg mister muligheden for offentlig transport.

Det er blandt andet blevet mødt af kraftig kritik fra både borgere og borgmester Torsten Nielsen (K). Han kalder det "uacceptabelt", men nu svarer regionsrådets 1. næstformand, Anders Kühnau (S), på kritikken, og på hvorfor det netop er landsbyborgernes busruter, der skal hjælpe regionen til at spare de mange millioner. 

SF: Regioner skal have penge til busdriften
Vi har ikke ansvar for at transportere folk ud til alle de små områder. Det er altså kommunernes ansvar.
Anders Kühnau (S), 1. næstformand i regionsrådet, Region Midtjylland.
Fakta: Disse tre ruter ophører eller reduceres
Rute 50: Viborg - Løgstrup - Skive
  • Region Midtjylland ophører med at finansiere ruten. Det begrundes med, at der overvejende er tale om lokalkørsel i Viborg Kommune.


Rute 59: Viborg - Møldrup - Aalestrup
  • Region Midtjylland ophører med at finansiere ruten. Det begrundes også med, at der overvejende er tale om lokalkørsel i Viborg Kommune. Af hensyn til uddannelsessøgende tilpasses relevante afgange på rute 960X.


Rute 114: Viborg - Rødkærsbro - Hammel - Aarhus
  • Region Midtjylland reducerer ruten på strækningen mellem Viborg og Fårvang og overflytter ressourcerne til styrkelse af 914X mellem Viborg-Hammel-Aarhus med flere afgange. X-bussen standser dog ikke i Rødkærsbro.

Ikke regionens ansvar

Kühnau lægger vægt på, at regionens udvalg vedrørende regional udvikling i dag bruger 52 procent af sit budget på kollektiv trafik. Da strukturreformen trådte i kraft i 2007, brugte udvalget blot 40 procent, og ifølge regionen skyldes de øgede udgifter, at det simpelthen er blevet dyrere at drive buskørsel.

- Vi kan ikke bare blive ved med at bruge flere penge end det, der egentlig var intentionen, da man lavede strukturreformen. Derfor siger vi nu, at der er nogle af ruterne, som kommunerne ret beset burde have, siger Anders Kühnau, som har siddet i regionsrådet siden dets oprettelse for godt ti år siden.

- Vi har ikke ansvar for at transportere folk ud til alle de små områder. Det er altså kommunernes ansvar.

Det falder tilsyneladende ikke i god jord hos Viborg Kommune. Torsten Nielsen sagde tirsdag til folkebladet, at han har svært ved at se, at kommunen skulle kunne finde pengene til at overtage driften af de ruter, regionen vil lukke.

Ikke taget stilling

Med dette in mente ser det ud til, at landsbyer som Løgstrup, Hjarbæk, Kvols, Knudby, Hvam og endnu flere næste år vil miste busdriften. Regionsrådets 1. næstformand understreger da også, at regionens opgave ikke er lokalkørsel.

- Vores ansvar inden for den kollektive trafik er at flytte mennesker imellem de store bycentre - for eksempel mellem Viborg og Silkeborg, siger Anders Kühnau.

Alligevel vil regionen som bekendt sløjfe rute 50, som kører mellem Viborg og Skive.

Viborg og Skive udgør begge store bycentre, men denne rute vil man sløjfe. På linjen er der en del byer, som nu helt vil miste offentlige transportmuligheder. Der går ingen tog eller X-busser til hverken Hjarbæk eller Løgstrup. Hvordan kan man forsvare at lukke sådan en rute?

- Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg ikke politisk har taget stilling til nogen af ruterne. Det vil jeg gerne forbeholde mig retten til at drøfte med min gruppe. Der er mange hensyn at tage, men jeg siger bare, at der, hvor vi i forvejen har busser eller tog, der kører mellem bycentre, vil man godt kunne argumentere for, at vi har løst vores forpligtelse, siger Anders Kühnau.

Har været for flinke

Regionsrådets 1. næstformand vil derfor lade kommunerne selv betale, hvis de ønsker offentlig transport mellem de mindre byer - også selvom han er klar over, at det i øjeblikket formentlig ikke er noget, der indgår i disse kommuners budgetter.

- Måske har vi været lidt for gode fra regionens side til at sige, "okay, vi har et meget højt serviceniveau, der i virkeligheden dækker mere ind, end det burde ifølge vores forpligtelser", siger han og fortsætter:

- Det er faktisk sådan, det er, hvis vi nu skal være helt ærlige, for når vi allerede har flere ruter, der dækker, så er vi faktisk mere flinke, end vi burde være fra regionens side. 

Nu har kommunerne i Region Midtjylland således frem til udgangen af august til over for regionen at komme med bemærkninger til udmeldingen. Dernæst følger en politisk drøftelse af, hvilke ruter der skal hjælpe regionen til at spare 35 millioner kroner.