Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Slagsmålet om ny motorvej kan begynde

Lars Løkke Rasmussen foretrækker den billigste løsning, nemlig at lade Hærvejsmotorvejen gå sammen med Herning-motorvejen på en strækning sydpå.


Slagsmålet om ny motorvej kan begynde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der peges på fire forskellige ruter op igennem Jylland, og samtidig skal politikerne finde mellem 15 og 22 milliarder kroner, som en ny motorvej vil koste.

Det politiske slagsmål om en ny motorvej i Jylland kan nu begynde, for der vil være masser af politiske, lokale og naturmæssige interesser, der skal gå op i en højere enhed efter hårde forhandlinger, inden den nøjagtige rute bliver fastlagt.

Tilbage står dog, at Vejdirektoratet fredag på Hotel Harmonien præsenterede en lang række beregninger og analyser, der gør det svært for politikerne ikke at træffe beslutningen om, at det vil være en god idé at etablerede en ny midtjysk motorvej, og samtidig vil de også skulle udbygge E45 i fremtiden, så et totalt kollaps af trafikken op igennem Jylland undgås.

Sagen kort
<p>På store dele af motorvej E45 er trafikken mere end fordoblet de seneste 20 år, og især omkring Kolding, Vejle, Aarhus og Aalborg har det skabt trængsler.<br />På den baggrund har blandt andet Hærvejskomitéen gennem en årrække presset på for at anlægge en ny motorvejs-korridor gennem Midtjylland - populært kaldet for Hærvejsmotorvejen.<br />Nye beregninger fra Vejdirektoratet har undersøgt fire forskellige løsninger, der begynder syd eller nord for Kolding, går igennem Midtjylland og ender nord for Hobro.<br />Den nye motorvej vil kunne aflaste trængslerne på E45 især ved Kolding og Vejle, og på den baggrund vil transportminister Hans Christian Schmidt (V) til efteråret indlede forhandlinger med de øvrige politiske partier om den nye motorvej.</p><p>&nbsp;</p>

I dag fungerer E45 som rygraden i det jyske vejnet, men de seneste 20 år er trafikken mere end fordoblet, og bilister omkring Kolding, Vejle, Aarhus og Aalborg oplever i stigende grad de mange trængsler og lange køer.

Løkkes favoritvej

Vejdirektoratet har regnet på fire forskellige motorvejs-korridorer op igennem Midtjylland - ruter, der alle begynder syd eller nord for Kolding og bevæger sig op igennem Midtjylland til nord for Hobro.

Allerede for godt et års tid siden gik statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) overraskende på banen og meldte ud, at han foretrak den vestligste korridor. Dels fordi den havde en linjeføring uden om Vejle Ådal, så politikerne undgik de årelange stridigheder med naturorganisationerne, dels fordi denne linjeføring også ville føre motorvejen forbi Billund Lufthavn.

Beregningerne fra Vejdirektoratet viser nu også, at den vestlige løsning økonomisk set er den billigste, selv om motorvejen er den længste af løsningerne. 185 kilometer lang vil den vestlige løsning være, men da dem genbruger 39 kilometer motorvej, vil prisen blot være 15,3 milliarder kroner.

Den vestlige løsning vil i 2030 også være den næstmest brugte af de fire løsninger med mellem 19.000 og 47.000 biler i døgnet. Til gengæld vil denne løsning være den nye motorvej, der aflaster E45 mellem Hobro og Kolding mindst, da Vejdirektoratet vurderer, at den aflaster mellem 6 og 36 procent af trafikken på udvalgte strækninger.

Den dyreste løsning

Dyreste variant vil være den såkaldte korridor B+, som er en af de østlige løsninger. B+ er næsten identisk med korridor B, men forskellig er, at denne løsning vil have en ekstra tilslutning til E45 mellem Vejle og Kolding. B+-korridoren vil være 181 kilometer lang, og da hele strækningen skal nybygges, vil den i alt koste 21,8 milliarder kroner.

B+-løsningen vil være den nye motorvej, der aflaster E45 allerbedst, da Vejdirektoratet vurderer, at den på udvalgte strækninger mellem Hobro og Kolding vil kunne aflaste E45 mellem 10 og 42 procent af trafikken. Samtidig vil der ifølge beregningerne være en daglig trafik på denne strækning på mellem 22.000 og 43.000 biler i 2030.

Vejdirektoratets udregninger viser også, at rejsetiden fra Syd- og Sønderjylland til Nordjylland typisk vil være omkring end halv time kortere end i dag - og omvendt.

E45-problemer udskydes

Men alle de god tal og beregninger kræver i første omgang, at politikerne træffer nogle hurtige beslutninger. For i sin konklusion fastslår Vejdirektoratet også, at alle gevinsterne først kan hentes, når hele den nye motorvej er bygget:

»Den største samfundsøkonomiske rentabilitet opnås ved en fuld udbygning af en midtjysk motorvej. Aflastningen af E45 indtræffer først fuldt ud, når hele den midtjyske motorvej er anlagt. Der vil være strækninger på E45, der vil have kritisk trængsel, inden en midtjysk motorvej vil være anlagt,« lyder konklusionen, og der tilføjes:

»Trængselsproblemerne på E45 vil ikke blive løst med en midtjysk motorvej - men alene udskudt i en årrække«.